Onze Duitstalige vrienden hadden geen enkel probleem met de duitse spraaksturing in hun Mercedes. Vanaf 1 januari kan je nu ook opteren voor frans en nederlands. Linguatronic zal beschikbaar zijn in de drie nationale talen. Een première ! De stemherkenning is misschien de oplossing van de toekomst om in alle veiligheid instructies door te geven aan de wagen. Linguatronic omvat via de ingave van eenvoudige mondelinge instructies tal van voordelen: selectie van voorgeprogrammeerde radiozenders, selectie van tracks op frontale cd-lezer & cd’s/tracks in cd-lader, selectie van voorgeprogrammeerde telefoonnummers & bestemmingen via «voicetags», selectie van de navigatiebestemming (belangrijkste steden kunnen als compleet woord worden ingegeven en dienen dus niet te worden gespeld.) en de selectie van telefoonnummers. Linguatronic is een optie maar wordt standaard geleverd met het Comand-navigatiesysteem met telefoonuitrusting. Met het eenvoudige navigatiesysteem van type APS wordt de optie Linguatronic tegen een meerprijs van slecht 242 euro meegerekend. Linguatronic is beschikbaar op de C-Klasse, CLK, SLK, E-Klasse, CLS, S-Klasse en SL-Klasse. Extra veiligheid Het dashboard in de meeste moderne wagens lijkt meer en meer op de cockpit van een vliegtuig. Bedieningstoetsen hier en daar, ... zonder nog te spreken van telefoon, GPS, autoradio en DVD. Ook in de auto nemen de communicatie-, informatie- en ontspanningsmiddelen een steeds belangrijkere plaats in. De manuele bediening van de talrijke functietoetsen blijkt niet zo eenvoudig en brengt bovendien de veiligheid in het gedrang. Om op de knoppen te drukken, de toetsen te bedienen, nummers te vormen of raadplegen, is de bestuurder verplicht zijn aandacht van de weg af te nemen. De fracties van seconden tijdens de welke onze blik op het display van de radio of de toetsen van de telefoon is gericht, kunnen ons fataal zijn. Als de bestuurder zijn handen van het stuur neemt om een nummer te vormen of de hoorn vast te nemen, stijgt het risico op een ongeval. Zelfs al wordt het eigenlijke rijden - dus de besturing, het accelereren en afremmen - op dit ogenblik nog abstract gehouden, toch kan men met een beetje verbeelding al inzien hoeveel mogelijke toepassingen er zijn. De airconditioning regelen, een radiostation of een CD kiezen, het navigatie- of telefoonsysteem gebruiken, dit alles zou het comfort achter het stuur moeten verbeteren. Op dit ogenblik hebben de gebruikers van autotelefoons, zelfs als het om de nieuwste types gaat, nog te kampen met heel ingewikkelde gebruiksaanwijzingen om vertrouwd te raken met talrijke functies die soms worden geactiveerd via toetsen die elk voor twee of drie verschillende commando’s worden gebruikt. De spraakherkenning kan deze handelingen vereenvoudigen. Compromis tussen investering en comfort De huidige automatische spraakherkenningsystemen kunnen echter nog lang niet even goed de gesproken taal verstaan als een menselijk wezen dat in het bezit van al zijn mogelijkheden is en dat kan bogen op zijn eigen ervaring. Het menselijke begrip van het gesproken woord omvat immers ook de waarneming van de context en van de niet-verbale bestanddelen zoals de beweging van de lippen, de gebaren of de intonatie van de stem. Dit maakt het overigens mogelijk een gesprek zelfs in een heel lawaaierige omgeving te blijven volgen. De ambitie is dus niet automaten te creëren die even goed kunnen horen en begrijpen als de mens. De ingenieurs stellen zich meer beperkte objectieven, in functie van de verschillende beoogde toepassingen. Dit betekent dat men het minimale vereiste communicatiepotentieel voor een verbaal begrip tussen mens en machine probeert te ontwikkelen. Dit houdt steeds een compromis in tussen het haalbare comfort en de aan te wenden technische middelen.