Bruno Wouters

23 MRT 2014

Mercedes C‑Klasse : baby‑Benz of baby‑S?

Wat een weg heeft Mercedes afgelegd sinds de geboorte van de 190 (W201) in 1982. Dit is al de vijfde generatie (W205). Elke generatie ging erop vooruit qua ruimte en veiligheid, maar nooit werd het hogere gamma van de E-Klasse naar het tweede plan verwezen. Wat heeft de E-Klasse vandaag nog meer te bieden dan de nauwelijks kleinere nieuwe C-Klasse?

De W205 is flink gegroeid: tien centimeter in de lengte, acht centimeter tussen de wielassen en vier centimeter in de breedte. Zo komt hij gevaarlijk dicht bij de E-Klasse, met bovendien een uitzonderlijk verzorgd en aantrekkelijk interieur. Het staat dus buiten kijf dat deze C-Klasse de moeite loont.

Dankzij de nieuwe proporties oogt de lijn dynamischer en net als bij de vorige generatie zijn er twee verschillende designs. Het ene is sportiever en heeft een grote ster in het midden van het radiatorrooster, een erfenis van de mythische SL. Het andere gebruikt het eerder statige radiatorrooster van de berlines van het merk, met uiteraard de ster op de motorkap.
Ondanks zijn grotere afmetingen werd de baby-Benz een honderdtal kilo lichter door een hybrideconstructie van aluminium en staal. De aerodynamische vorm zorgt voor een uitzonderlijke Cx-waarde van 0,24 voor de C220 BlueTEC Efficiency Edition. Onder meer de luiken die het radiatorrooster volledig kunnen afsluiten, dragen bij tot dit resultaat.

Cocon

De lijn van het exterieur maakt de vorige generatie (en de E-Klasse) op slag een stuk ouder en is geïnspireerd door de recente S-Klasse. Maar het interieur overtuigt nog meer. Het vermijdt de excessen van de S-Klasse en heeft een zuivere, verfijnde boordplank. De combinatie van de materialen en het design plaatsen het interieur van de C-Klasse aan de top. Absoluut onze favoriet.

Het accent ligt op het grote scherm bovenaan de middenconsole, zoals een iPad, met een diameter van 7 tot 8,4 duim (17,8 tot 21,3 cm) naargelang de uitvoering. De navigatie werkt niet alleen via het aanraakscherm maar ook via een touchpad met draaiknop. De constructeur bleek (net als bepaalde collega’s) in extase over de intuïtieve bediening, maar wij delen die mening niet helemaal. Goed nieuws is wel dat Mercedes het CarPlay-systeem van Apple op korte termijn wil integreren. Misschien wordt het dan gebruiksvriendelijker, zodat oma sms’jes kan sturen naar haar kleinkinderen als ze haar een iPhone hebben geschonken voor kerst.

 Veiligheid

 De C-Klasse is nu verkrijgbaar met head-upprojectie op de voorruit, die de rijsnelheid, instructies van de navigatie en waarschuwingen toont. De bedenkers van de C legden het accent op de veiligheid en de rijhulpsystemen.  Een kort overzicht. Attention Assist waarschuwt de bestuurder als hij onoplettend of moe wordt. Collision Prevention Assist Plus kan de auto afremmen of stoppen als de bestuurder niet reageert. Distronic Plus staat de bestuurder bij in files door de voorligger te volgen. Pre-Safe detecteert een voetganger en remt als de bestuurder niet reageert. De waarschuwing voor wegmarkeringen zorgt ervoor dat je niet per ongeluk uitwijkt.   

Ter herinnering vermelden we ook de parkeerhulp, de camera met zicht van 360 graden, de verkeersbordenherkenning en de lichtassistent die de lichtbundel aanpast in functie van de auto’s in de omgeving. Wellicht vergeten we nog enkele items … Een leuk snufje is de klimaatregeling die automatisch lucht recycleert in het interieur als de gps een tunnel aangeeft.  

Aanbod breidt uit

De motorkeuze is momenteel beperkt tot de C220 BlueTEC diesel met 170 pk en de C180 en C200 benzine (respectievelijk 156 en 184 pk). Binnenkort breidt het gamma uit en bij deze eerste presentatie konden we achter het stuur kruipen van verschillende modellen, waaronder de ‘bescheiden’ C200 BlueTEC, aangedreven door een 1.6 diesel van Renault die hier 136 pk ontwikkelt. Deze versie was een aangename verrassing. Het blok is stiller dan de 2143 cc van Mercedes zelf. Een vermogen van 136 pk is natuurlijk minder dynamisch dan 170 pk (220) of 204 pk (250), maar bij een rustige rijstijl voelt het geenszins als een straf achter het stuur. Je geniet van het comfort en de uitzonderlijke werkingsstilte.

Eerder comfortabel dan sportief

 Ook de andere modellen zijn comfortabel, maar we betreuren de geluidsisolatie van Mercedes’ eigen dieselblokken. Niets onoverkomelijks, maar het kleine blok doet beter. De C-Klasse kan uitgerust worden met een pneumatische Airmatic-ophanging die de schokdemping voortdurend aanpast en de keuze laat tussen verschillende modi (Eco, Comfort, Sport, Sport+ en Individual). Die standen passen niet alleen de ophanging aan, maar ook de respons van het gaspedaal en de stuurbekrachtiging.

 De C getuigt van dynamisme dankzij de beheerste koetswerkbewegingen, de lichte maar nauwkeurige besturing en het comfort dat in alle gevallen uitzonderlijk is. Het enige gebrek is de automaat die niet hetzelfde niveau haalt als de ZF-automaat met acht versnellingen die bijvoorbeeld BMW en Jaguar gebruiken. Zijn reactiesnelheid laat te wensen over bij een sportieve rijstijl, de passages zijn te brutaal en hij schakelt te laat terug. Maar koop je een C-Klasse om over de Route des Crêtes in de Vogezen te scheuren?

 We besluiten dat Mercedes met zijn nieuwste model hard heeft toegeslagen. Het gamma, dat nog volop uitgebreid wordt, zal aan de meest uiteenlopende vragen voldoen, van een hybride tot een versie met vier aangedreven wielen (4MATIC). Dus toch een baby-S-Klasse?

Advertentie
Advertentie
Advertentie