Volkswagen leent zijn MQB-patform immers niet alleen uit aan de huiseigen Tiguan, maar in een verkorte versie ook aan de Seat Ateca. De Tsjechen hebben ook recht op dezelfde basis: de Skoda Kodiaq staat op een verlengde versie van het Tiguan-platform. Dat zou later ook dienst gaan doen voor de toekomstige Tiguan XL. Volg je nog?

Waarom zou ik voor de Skoda kiezen?

Volgens de Tsjechen komt het niet alleen aan op de traditionele sterkhouders zoals de prijs en de ruimte, maar ook op persoonlijke voorkeur en design. Maar hoewel de brede grille, de koplampen (optioneel met led-technologie) en de achterlichten meteen “Skoda” zeggen, vinden we hem vooral in profiel te weinig echte merkidentiteit uitstralen. Zijn eigenheid zit hem eerder in de details, zoals de verschillende “Simply Clever”-features (kleine hulpmiddelen die het leven met de Kodiaq handiger maken), en in de aangeboden ruimte.

Hoe ruim is hij dan?

Laat ons zeggen dat de Skoda als grootste van het trio Kodiaq-Tiguan-Ateca de enige is die 7 zitplaatsen aanbiedt. De twee achterste zitplaatsen zijn weliswaar optioneel en voor volwassenen alleen comfortabel voor korte afstanden, maar de ruimte op de verschuifbare, verstelbare en neerklapbare tweede zitrij is bijzonder royaal. Dat geldt ook voor de kofferruimte: als vijfzitter biedt hij 720 liter, en dat cijfer bedraagt zelfs 2.065 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. De kofferklep kan op zijn beurt optioneel automatisch openen en sluiten, eventueel zelfs met een voetzwaai onder de achterbumper.

Hoe ziet het interieur eruit?

Daar heeft Skoda veel aandacht aan besteed. Met zijn 4,70 m lengte is de Kodiaq slechts 4 cm langer dan de Octavia, maar de interieurruimte is zoals eerder gezegd bijzonder gul te noemen. En netjes afgewerkt bovendien, want Skoda heeft op dat vlak al enige tijd het gat met Volkswagen dichtgereden. Alleen aan de deurgrepen en de middenconsole laten de Tsjechen nog een steekje vallen. Verder oogt het eerder zakelijk, maar vooral degelijk.

Wat voor infotainmentsysteem krijg ik?

Qua infotainment is er goed nieuws: de Kodiaq krijgt het volledig geüpdatete systeem dat geïntroduceerd werd bij de gefacelifte Octavia, en dat dus nog niet beschikbaar is in de Superb. Afhankelijk van hoeveel je ervoor neertelt, kan je gaan tot een systeem met Apple CarPlay en Android Auto, navigatie met Google Earth- en Streetview-weergave, wifi-hotspot, inductief laden voor je smartphone, en geluidsinstallatie van 575 Watt.

Skoda biedt onder de noemer Skoda Connect ook heel wat mobiele diensten: verkeersinformatie, parkeerinformatie, automatische noodoproep bij een ongeval, en een app waarmee je heel wat informatie over je Kodiaq op je smartphone kunt checken, of waarmee je routes op je computer kunt plannen en naar de navigatie van je auto kunt sturen.

Hoe zit het qua veiligheid?

Ook daar kan Skoda niet anders dan heel ver in gaan: van de standaard noodremfunctie in stadsverkeer over adaptieve snelheidsregelaars, rijstrookwaarschuwing en fileassistentie tot zelfs een heus “trailer assist”-systeem, dat je helpt manoeuvreren met een aanhangwagen. Bovendien staan er in de optielijst ook camera’s voor een perfect zicht rond je wagen voor moeilijke passages. Ook een dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning mogen niet ontbreken. Als je in de optielijst grasduint, vind je dus een volledig aanbod terug.

Uit welke motoren kan ik kiezen?

Twee dieselmotoren en drie benzinemotoren. De 2.0 TDI is er met 150 en 190 pk, telkens met de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, of bij die eerste ook met manuele zesbak. De 1.4 TSI heeft 125 of 150 pk, en is gekoppeld aan een manuele zesbak of de DSG-zestrapsautomaat met dubbele koppeling. De 2.0 TSI van 180 pk heeft ten slotte de DSG-zeventrapsautomaat. De 2.0 TDI 190 en 2.0 TSI 180 zijn alleen te krijgen met vierwielaandrijving, en de instapmotor, de 1.4 TSI 125, krijgt alleen voorwielaandrijving. Voor de overige motoren kun je uit beide aandrijvingen kiezen.

Hoe rijdt hij?

Wij probeerden drie van de vijf motoren. De 2.0 TDI van 150 pk zal bij ons wellicht de populairst keuze worden, en doet zijn werk meer dan degelijk. Vooral de combinatie met de DSG-automaat is glansrijk geslaagd. Hij leek soms wat moeite te hebben met het hogere gewicht van de Kodiaq met 4x4, maar voor onze vlakke wegen en dagelijks gebruik is het zeker een doordachte keuze.

Rij je minder frequent, dan is de 1.4 TSI van 150 pk evenmin een slechte zet. Die weet ondanks zijn beperktere longinhoud wel van aanpakken met de Kodiaq. De 2.0 TSI voegt daar iets meer vermogen en ademruimte aan toe, maar wie zijn Skoda niet meteen gebruikt om te verhuizen of te slepen, kan gerust downsizen.

En qua rijdynamiek?

Op dat vlak springt de Kodiaq niet uit de band, maar dat hoefden we ook niet te verwachten. Zijn weggedrag is veilig en eerlijk, daarbij ondersteund door de vierwielaandrijving. Eventueel kan je adaptieve dempers aanstippen, maar als de Kodiaq zal worden ingezet als trouwe vierwieler van het gezin, voegen die geen echte meerwaarde toe. Het comfort heeft hij dan weer helemaal voor mekaar.

Hoeveel kost hij?

Officiële prijzen zijn er nog niet. Wel wist Skoda ons mee te geven dat de instapper, de 1.4 TSI van 125 pk, € 26.490 euro zal kosten. Daarmee parkeert hij zich net onder de –kleinere – Volkswagen Tiguan. De onbetwiste prijskraker van de drie is de Seat Ateca met € 19.990, maar die is eveneens de kleinste van de drie. Fleetrijders met interesse voor de Kodiaq: de CO2-uitstoot van de 2.0 TDI 150 bedraagt 131 g/km voor de DSG met voorwielaandrijving.

Besluit?

De Skoda Kodiaq komt niet alleen boven de Yeti in het SUV-gamma van Skoda, hij vult ook de verwachtingen in. Niet door op te vallen door een uitzonderlijk design of buitengewone prestaties, maar door volledig mee te zijn met zijn tijd, een efficiënt en comfortabel rijgedrag aan te bieden en zeeën van bruikbare ruimte. Volledig op maat van gezinnen, en dus een beresterke concurrent in zijn segment.