Dit is het meest begeerde segment op de markt. De concurrentie is dus pittig: van de Hyundai i30 tot de Renault Mégane, nieuwigheden genoeg. Die concurrentie wordt bovendien steeds verleidelijker. Als de hofhouding ambitie toont, wat doet de koning dan? Die antwoordt.

Details

De Golf is eerst en vooral een klassieke stijl. Die kreeg kleine retouches doorheen de jaren, en dat is nu niet anders. Geen grote revoluties dus: led-lichten vooraan en achteraan en enkele wijzigingen aan de bumpers. Waar zitten de grote veranderingen dan?

Binnenin

In de topversies laat de Golf het klassieke analoge instrumentenpaneel achterwege. Naast een nieuw multimediasysteem (waar we meteen op terugkomen) krijgt de Golf dus een digitaal instrumentenpaneel dat de wijzers vervangt door een personaliseerbaar scherm. Het ziet er allemaal mooi uit, maar is niet echt onmisbaar.

Op het hoogste niveau

Het multimediasysteem krijgt dus ook een update. En dat is niet de minste. De Golf kondigt een première in dit segment aan, met een systeem dat op gebaren werkt, waardoor je door het scherm kunt browsen zonder het aan te raken. Leuk, maar opnieuw niet echt noodzakelijk. De aanvullende functies van het systeem lijken ons nuttiger: naast de klassieke connectiviteit (Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink) zijn er ook en wifi-hotspot, connected-diensten (weer, nieuws, verkeersinfo) en andere nuttige apps.

Die apps houden onder meer een waarschuwing in op je smartphone wanneer je auto een bepaalde snelheid overschrijdt (handig wanneer je je kinderen niet helemaal met je auto vertrouwt) en iets dat “DoorBird” heet: wanneer er iemand aan je huis aanbelt en je bel van een camera voorzien is, toont het scherm van je auto wie er aan de deur staat.

Concreet?

Het lijkt allemaal complex, maar de technologie is relatief makkelijk te gebruiken. Handig is bijvoorbeeld dat een verbinding via Apple CarPlay of Android Auto het navigatiesysteem niet onderbreekt, dat de bediening helder en duidelijk is, en dat het scherm sneller reageert. Dan is er nog de geweldige afwerking die de Golf op premiumniveau brengt… ook al behoort hij officieel tot de massaconstructeurs.

Safety first

Maar de vernieuwde Golf zet vooral in op rijhulp. Naast een automatische noodremhulp, adaptieve snelheidsregelaar, voetgangerherkenning en veiligheidsmodus die de auto afremt wanneer de chauffeur niet reageert, is er nog fileassistentie. Die werkt tot 60 km/u en helpt ontspannener rijden in files.

Nieuwe motor

Bij de facelift zwaait VW de 1.4 TSI uit en kiest het merk voor een nieuwe 1.5 TSI. Die is 150 pk sterk en zit tjokvol technologie, zoals een turbo met variabele geometrie en cilinderuitschakeling. Volkswagen geeft een aanzienlijk lager gemiddeld verbruik op vergeleken met zijn voorganger: 4,9 l/100 km. Er is ook een “Bluemotion”-versie voorzien van 130 pk met een beperktere dorst.

Het blok toont zich in de praktijk bijzonder lineair. De motor reageert soepel en houdt van lage en middelhoge toeren. Boven 5.000 tpm voelt hij zich minder in zijn sas. Rij je op koppel, dan zullen zijn lage verbruik en zijn werkingsstilte je aangenaam verrassen. Misschien had hij net iets leuker mogen klinken.

De rest van het gamma

Verder wijzigt er niets in het gamma, behalve bij de GTI. Die krijgt voortaan 230 pk in zijn “basisversie” (10 pk extra) en de Performance-versie heeft nu 245 pk (15 pk extra). De e-Golf beschikt voortaan over een rijbereik van 300 kilometer. Bij de automaten ruimt de DSG met zes verzetten plaats voor een nieuwe versnellingsbak met zeven verzetten.

Tijdens de presentatie probeerden we ook de 2.0 TDI van 150 pk met DSG-automaat. Die is donders efficiënt, koppelt een aangename versnellingsbak aan een koppelrijke en levendige motor. De geluiddemping is bovendien op peil en het weggedrag maakte indruk door zijn levendigheid en stabiliteit. Een pareltje.

Besluit

Bij VW wordt er bij een facelift nooit half werk geleverd. De veranderingen aan dit nieuwe model zijn voldoende om de Golf naar het premiumsegment te duwen. Deze Golf biedt bovendien enkele opties die zijn rivalen nog niet kennen – zelfs de meest prestigieuze niet. Een echt uithangbord voor de knowhow van de Volkswagen-groep dus. Maar laat ons eerlijk zijn: als je niet noodzakelijk de laatste nieuwe toptechnologie hoeft te hebben en je er niet diep voor in de buidel wilt tasten, zijn er geweldige alternatieven. Binnen de Volkswagen-groep zelfs: de Skoda Octavia en Seat Leon delen dezelfde basis en motoren met Koning Golf. Aan jou de keuze dus.