De vorige XC60 was voor Volvo als een goede belegging: de Zweden investeerden erin in 2007 – toen nog onder de vleugels van Ford – en lieten hun kapitaal tien jaar lang opbouwen. Het resultaat: dankzij enkele bescheiden facelifts, de introductie van fiscaal aantrekkelijkere motoren in 2013 en interessante leasingvoorwaarden bleven de verkoopcijfers van de middelgrote SUV toenemen, met een piek in 2015.
Met de nieuwe generatie van de XC60 gooit Volvo het over een andere boeg. De broodheer van de Zweden is intussen niet meer Amerikaans maar Chinees. Nieuwe eigenaar Geely zorgde ervoor dat het Volvo-gamma in ijltempo vernieuwt. Eerst waren de “90”-modellen aan de beurt, met de grote XC90 als pionier, op de voet gevolgd door de V90 en S90. De XC60 luidt het debuut in voor de vernieuwing van de “60”-reeks.
Bruisend platform
Deze XC60 staat een trapje lager op de ladder in het Volvo-gamma, maar gebruikt wel hetzelfde SPA-platform (Scalable Product Architecture) als de 90-reeks. Om die reden verhuist de productie van de XC60 vanuit Gent richting Zweden, waar ook de 90-modellen van de band rollen. Ons land krijgt de CMA-modellen (Compact Modular Architecture) van de “40”-reeks in ruil. Te beginnen met de XC40, die eind dit jaar nog wordt gelanceerd.
Gezonde mix
Maar terug naar de XC60. Die oogt niet radicaal anders: kwatongen kunnen zeggen dat de designafdeling bij Volvo het profiel van de vorige XC60 gewoon heeft bewerkt met elementen uit de XC90. Een abrupte stijlbreuk hadden we natuurlijk niet verwacht. De XC60 rolde wereldwijd al in meer dan 1 miljoen exemplaren uit de toonzaal en in ons land is hij al vier jaar lang marktleider in zijn segment. Met een totaal ander concept op de proppen komen is een gok die de Zweden dus met reden niet nemen.
Toch oogt deze nieuwe Volvo minder plomp dan zijn voorganger, en staat hij slanker op de poten. De nieuwe designtaal uit zich vooraan in het nieuwe radiatorrooster en de T-vormige koplampen (met “hamer van Thor”-lichtoptiek), en achteraan in L-vormige achterlichten. De XC60 straalt een dynamiek uit die wij wel kunnen pruimen. Die dynamiek hoopt Volvo natuurlijk waar te kunnen maken. Een nieuw platform betekent immers ook een vernieuwde ophanging en dito chassis.
Wie vertrouwd is met de XC90, staat in het interieur niet voor verrassingen. Maar ook dat is geen kritiek: de nieuwe generatie Zweedse salons is zacht en verfrissend voor het oog, met een minimalistisch dashboard dat gedomineerd wordt door het horizontale scherm van het infotainmentsysteem. De zetels zitten naar goede Volvo-gewoonte prinsheerlijk en zijn optioneel in alle windrichtingen verstelbaar, zelfs met massagefunctie. Het scherpe design van ex- en interieur heeft wel een keerzijde: de kofferruimte, die met 505 liter minder doet dan zijn voornaamste – Duitse – concurrenten.
Starterskit
Bij de lancering kiest Volvo voor dezelfde motoren als bij de lancering van de V90 en S90. Twee diesel- en twee benzinemotoren – waarvan één hybride: de D4 en D5, T6 en T8 Twin Engine. Daar komen later nog een D3-dieselmotor en T5-benzinemotor bij. De Zweden reden voor onze eerste test de D5 en T6 voor. Twee krachtpatsers dus: de D5 als tweeliter viercilinder met 235 pk en 480 Nm, de T6 eveneens als tweeliter viercilinder, maar dan met 320 pk en 400 Nm. Beide waren gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Die automaat laat zich niet graag opjagen. Jammer, want op die manier doet hij net als bij de V90 en S90 het PowerPulse-effect in deze krachtige D5 wat teniet. Dat systeem helpt de turbo in de motor sneller op te spoelen en zo de reactietijd te verkorten. De geluiddemping van de D5 is voorbeeldig, tot je hem echt aanspreekt en hij zijn stem luider verheft dan concurrerende zelfontbranders. De soepele T6-benzinemotor maakt dan weer een betere indruk dan in de V90 en S90, maar mist nog steeds wat persoonlijkheid en een aangename stem.
Om in een ontspannen sfeer kilometers te malen, zit je bij beide motoren gebeiteld. Dat is ook waar de XC60 dynamisch naartoe wil. Hij stuurt lichter en levendiger dan de betonnen XC90, maar kan op zijn beurt het hoge gewicht – vlot 1,8 ton – niet maskeren. De Zweden hebben deze Volvo gelukkig niet te dynamisch willen maken: het comfort primeert, vooral in combinatie met de luchtvering waar onze testmodellen mee waren uitgerust. Dat lukt Volvo nog steeds als geen ander.
Safety first
Nog zo’n kernwoord waar Volvo in uitblinkt: veiligheid. Het optionele Pilot Assist-systeem staat in de XC60 alweer een stapje verder dan in de XC90, en maakt van deze SUV een verregaand zelfstandig rijdende auto, waarbij je haast alleen nog de handen op het stuur moet houden – en zelf nog van rijstrook moet wisselen. Verder grijpt de Volvo in bij allerlei mogelijke gevaren, van het belanden op andere rijstroken of de berm, tot allerlei obstakels die kunnen opduiken.
Prijskaartje
Maar alles heeft zijn prijs, en dat is bij deze XC60 niet anders. Instappen doe je in afwachting van de D3-dieselmotor bij de D4, voor € 49.250. De duurste XC60 is de T8 hybride, die onder de streep € 70.250 kost, maar die dankzij het fiscale gunstregime voor allerlei premies in aanmerking komt. Een stevig prijskaartje in afwachting van een echte instapversie, maar een dat niet zoveel verschilt van zijn voorganger. Zowat twee derde van de nieuwe XC60-modellen zal worden geleased, dus ook daar zal Volvo handig op inspelen.
De standaarduitrusting van het Momentum-uitrustingsniveau is uitgebreid, met onder meer verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing, automatische klimaatregeling met twee zones, een uitgebreid infotainmentsysteem – zonder navigatie – led-koplampen en parkeersensoren. Het uitrustingsniveau Inscription doet daar onder meer nog een lederen interieur en elektrische chauffeurszetel bovenop. De belangrijkste opties groepeerde Volvo in logische packs, waarbij we audiofielen aanraden om het geweldige Bowers & Wilkins-geluidssysteem aan te stippen.
Succes verzekerd
De vorige Volvo XC60 baande zich bijna tien jaar lang gestaag een weg naar de koppositie in zijn segment. De nieuwe generatie heeft alles in handen om die koppositie te verstevigen: moderne een aantrekkelijke looks, uitgekiend rijcomfort, een royale veiligheidsuitrusting en een uitgebreid motoraanbod. Wedden dat je hem binnenkort overal ziet opduiken?