Wie nog wil genieten van de premies op nieuwe auto's die weinig CO2 uitstoten, moet zich reppen. In 2012 schrapt de federale overheid de kortingen op de factuur. De autosector vraagt een overgangsregeling tot na het autosalon om chaos de komende weken te vermijden.
Aangezien de overheid fors moet besparen, is het geen verrassing dat ze de premies stopzet. Deze maatregel moet volgend jaar 328 miljoen euro opleveren. Sectorfederaties Febiac en Federauto "betreuren het verdwijnen van deze belangrijke stimulans voor schone auto’s, maar begrijpen deze beslissing in het huidige economische klimaat."
Voor of na het salon?
Febiac en Federauto willen garanties voor wie nog dit jaar een auto koopt die pas begin volgend jaar geleverd kan worden. Ze vragen dat de korting toegekend wordt op bestelbonnen die ten laatste op 31 januari 2012 opgemaakt zijn. De kortingen zouden dan nog gelden tijdens het autosalon. "Het laat toe om het normale ritme van de markt te handhaven. De consument wacht traditiegetrouw op de salonperiode om een nieuw voertuig te bestellen", stellen de autofederaties in een persbericht.
Febiac waarschuwde eerder al voor de gevolgen van een abrupte stopzetting: "Begin 2012 zal de automarkt meerdere weken geparalyseerd zijn in volle salonperiode, waarin tot 25 procent van de jaaromzet wordt gerealiseerd, wat bepalend is voor het succes van de automarkt in 2012. Laat ons bovendien rekening houden met de economische realiteit: onze bedrijven hebben de voertuigen die zij verwachten te verkopen in 2012 al lang besteld en kunnen zich in de huidige context absoluut geen 'mislukt' salon veroorloven."
Aftredend premier Yves Leterme wil echter niet wachten en stelt een begroting met voorlopige twaalfden op voor 2012 waarin al enkele maatregelen van de nieuwe regering worden verwerkt. "Als men die maatregel niet kan nemen voor het autosalon, riskeert men een veel mindere opbrengst", zei hij aan de VRT. Alleen wie zijn auto nog dit jaar geleverd krijgt, zou nog van de korting kunnen genieten.
De autofederaties vragen een duidelijke overgangsregeling, anders "dreigt de extreem korte periode tot het einde van het jaar ronduit een zootje te worden voor de klant, voor de autosector zelf en voor de bevoegde overheidsdiensten die de inschrijvingen van de voertuigen en de aanvragen tot premie moeten afhandelen."
Eén auto op drie
De premies werden in 2008 in het leven geroepen om het wagenpark te vergroenen. Eerst als aftrek in de personenbelasting en later als directe korting op de factuur die voorgeschoten werd door de autohandelaar. De afgelopen jaren lanceerden de constructeurs steeds meer CO2-vriendelijke wagens en tegenwoordig wordt één nieuwe wagen op drie verkocht met een premie van de Belgische overheid.
Auto's met een CO2-uitstoot van 105 tot 115 g/km hebben recht op 3 procent korting. Stoten ze minder dan 105 g/km uit, dan komt de overheid voor 15 procent tussen. Onder impuls van deze premies daalde de gemiddelde CO2-uitstoot van de Belgische automarkt tot 130 g/km, iets lager dan het Europese gemiddelde van 135 g/km. Toch was er veel kritiek op de premies omdat veel kopers van een stadswagen overstapten op een dieselmotor, die minder CO2 uitstoot dan een benzine maar meer andere schadelijke stoffen zoals fijn stof.