Eindelijk is het zover: de sportieve coupé van Toyota is klaar. Deze GT 86 is geen teaser of concept meer, maar de definitieve versie die op het salon van Tokio gepresenteerd wordt. We hebben er lang op moeten wachten en Toyota maakte ons razend benieuwd, maar de sportieve 2+2-coupé die samen met Subaru ontwikkeld werd, houdt zijn beloftes.
Verleidelijk kleedje
De lijn zegt eigenlijk al alles over de bedoelingen van dit model. De GT 86 is gedrongen en sportief, heeft brede schouders en ziet eruit als een gespierde coupé, om te beginnen door zijn dreigende koplampen met leds.
Atmosferische motor
En wat heeft deze auto in petto voor de echte sportievelingen? De motor neemt de bekende architectuur van Subaru over, namelijk vier cilinder die vlak tegenover elkaar liggen. Het injectiesysteem werd door Toyota ontwikkeld en spuit de brandstof direct of indirect in, een garantie voor zuinigheid en prestaties. De manuele versnellingsbak telt zes verzetten, maar een automaat met zes versnellingen en paletten aan het stuurwiel zal in optie beschikbaar zijn.
Uiteindelijk levert de 2.0 benzinemotor 200 pk bij 7.000 tr/min en een koppel van 205 Nm bij 6.500 tr/min. Bescheiden waarden in vergelijking met de nieuwste turbomotoren, maar dat is buiten de finesse en de spontaniteit van een atmosferische motor gerekend. Druk het rechterpedaal in en de GT 86 is meteen vertrokken.
Fijn onderstel
Met slechts 53 procent van het gewicht op de vooras, zou de GT 86 een neutraal weggedrag moeten hebben. Bovendien kiest Toyota achteraan voor grotere banden dan vooraan. Het teken van een echte sportwagen. Kers op de taart is een zelfblokkerend differentieel. Al is dat misschien wel een kanon om op een mug te schieten, want de motor is niet zo sterk.