Bert Troubleyn

1 APR 2021

Eindelijk een oplossing voor roetfilterfraude

Ons land komt rijkelijk laat met een procedure om fraude met verwijderde roetfilters aan het licht te brengen bij de technische keuring.

De keuringscentra waren eigenlijk klaar voor de invoering van een roetfiltertest op oudere dieselwagens, maar de verantwoordelijke politici lieten het dossier gewoon op de plank liggen. Nu kondigt de Franstalige krant Le Soir aan dat de bevoegde ministers van elk gewest (Lydia Peeters in Vlaanderen, Elke Van den Brandt in Brussel en Valérie De Bure in Wallonië) tot een akkoord zijn gekomen voor een nationale invoering van een roetfiltercontrole. Elke dieselwagen met uitstootnorm Euro 5b ondergaat vanaf 2022 een controle van de fijnstofuitstoot aan de uitlaat. Wagens die meer dan een miljoen partikels per kubieke centimeter uitstoten, krijgen een rode kaart en moeten hun filter vernieuwen voor een herkeuring. Een uitstoot van 250.000 tot een miljoen per kubieke centimeter krijgen een waarschuwing. Enkel voertuigen die onder de 250.000 deeltjes blijven, krijgen een groene kaart.

Hoog tijd

De nieuwe keuring is dringend nodig. Veel mensen kiezen er namelijk voor om de roetfilter onder hun oude diesel niet te laten vernieuwen wanneer die stuk gaat en laten die gewoon verwijderen. Dat veroorzaakt een enorme toename in de uitstoot van schadelijke deeltjes en het is bovendien illegaal. De roetdeeltjes zijn hoogst kankerverwekkend en leiden tot meer allergieën. De nu goedgekeurde meetmethode moet dit soort fraudediesels ontmaskeren en de schadelijke dieselwagens uit het verkeer halen. Vandaag zijn dat er naar schatting 165.000, en hun aantal neemt nog toe.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie