Al 6 jaar lang maakt leasingmaatschappij LeasePlan elk jaar zijn Car Cost Index op. Daarin vergelijkt het de TCO (Total Cost of Ownership of totale kost van het bezit en gebruik van een auto) van auto’s in de meest populaire segmenten van de Europese markt. Voor jaargang 2021 berekende LeasePlan dat in het C- en D-segment (pakweg de klasse van de VW Golf en Passat) elektrisch rijden in de meeste landen van de Unie beduidend goedkoper is. Een andere opvallende conclusie: plug-inhybrides zijn bijna altijd duurder dan alle andere opties (elektrisch, diesel of benzine). Naar CNG is in de Car Cost Index niet gekeken.
Forse verschillen
En de verschillen zijn niet min. Zo kost het bezit en gebruik van een puur elektrische C-segmenter van een massaconstructeur je in België maandelijkse gemiddeld 820 euro. Rij je een vergelijkbare benzinewagen, dan hapt die maandelijks gemiddeld 979 euro uit je budget – dik 160 euro per maand verschil. Een diesel komt aan 939 euro/maand, een plug-inhybride aan 1.117 euro, zodat die liefst 300 euro per maand (liefst 3.600 euro per jaar) duurder is dan het elektrische alternatief.
LeasePlan heeft een aparte berekening gemaakt voor het premium middenklassesegment, waar de maandelijkse kosten iets hoger liggen (zie de tabellen in de link), maar ook daar is elektrisch rijden weer beduidend goedkoper dan de alternatieven. Een plug-inhybride kost je in de kering bijna 190 euro per maand meer.
Enkel kleine stadsauto’s nog duurder
Ook in het segment van de veelzijdige stadsauto’s (B1) is elektrisch rijden in België goedkoper, al zijn de verschillen daar kleiner: 761 euro/maand voor elektrisch, 807 euro/maand op diesel, 792 euro/maand op benzine maar wel een forse 1.020 euro/maand voor een plug-inhybride variant. Enkel in het segment van de kleinere stadswagens is het elektrische alternatief nog duurder, met een verschil van een 40 euro/maand in het voordeel van diesel.
Oost-Europa loopt achter
LeasePlan heeft naar verschillende landen gekeken en merkt op dat elektrisch rijden in de meeste Oost-Europese lidstaten duurder blijft. Omgekeerd lijken vooral Portugezen er goed aan te doen om niet meer te gaan tanken, want in het Zuid-Europese land is op benzine rijden liefst dubbel zo duur als op elektriciteit (712 euro/maand tegenover 1.407 euro/maand).
Realistisch?
De vraag is uiteraard hoe realistisch de studie is. LeasePlan heeft zijn berekening gemaakt op basis van een profiel waar een auto 4 jaar lang wordt gehouden en 30.000 kilometer per jaar rijdt. Dat is een vrij hoge jaarlijkse kilometerstand, waardoor de EV een voordeel krijgt. Elektrische auto’s maken namelijk het grootste verschil door hun gebruikskosten. Of: hoe meer je rijdt, hoe groter het verschil met een auto met verbrandingsmotor wordt. Anderzijds heeft LeasePlan bij zijn berekeningen ook gekeken naar de herverkoopwaarde na 4 jaar en gaat het daarbij uit van een veel groter waardeverlies dan voor de benzine- en dieselwagens. Maar ook dat feit kan de voorsprong van de EV dus niet onderuit halen.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: