De Lexus LX is nog nooit in België verkrijgbaar geweest en de Japanners hebben ook voor deze nieuwe generatie geen Europese importplannen. Toch is hij interessant genoeg om hem te bespreken, niet in het minst om zijn design. De nieuwe LX is zoals vanouds afgeleid van de jongste generatie van de offroader Toyota Land Cruiser, en in profiel verschilt hij er ook niet in extreme mate van. Om het verschil te maken, hebben de designers zich daarom op de voor- en de achterkant geconcentreerd, met rondom andere lichtblokken en bumpers dan op de Toyota-versie.
Maar wat vooral in het oog springt, is het gigantische radiatorrooster vooraan op deze Lexus. Zelfs op een enorm gevaarte als de LX lijkt deze grille nog buitenproportioneel groot – de extra grote nieren op recente BMW’s zijn er niets tegen.
Biturbo
De atmosferische 5.7-V8-benzinemotor van de vorige LX is niet meer. Hij is vervangen door een V6 van ‘slechts’ 3,5 liter, maar dan wel een met twee turbo’s. Zo schopt hij het tot 415 pk en een koppel van 650 Nm, terwijl hij bovendien 200 kilo minder zwaar is dan voordien. De nieuwe motor is bovendien gekoppeld aan een nieuwe tientrapsautomaat om tegelijk de prestaties te verbeteren en het verbruik te drukken.
De nieuwe Lexus LX is niet geheel verrassend onthuld in Saoedi-Arabië. Hij komt namelijk op de markt in het Midden-Oosten en Noord-Amerika.