In het
eerste trimester van 2020 werden in de Europese Unie 167.132 nieuwe
stekkerwagens ingeschreven, zo meldt de ACEA (de belangenvereniging van
Europese autobouwers). In dezelfde periode van 2019 waren dat er 83.281, wat
dus betekent dat de verkoopcijfers met 100,7 procent zijn gestegen op één jaar
tijd – en dat ondanks de verwoestende impact van het coronavirus op de Europese
automarkt.
De grootste groei kwam van de plug-inhybrides, die van 28.803 naar 75.376 exemplaren gingen (+ 161,7 procent), maar ook de volledig elektrische auto werd veel populairder: van 54.478 naar 91.756 inschrijvingen (+ 68,4 procent). Omdat de verkoopcijfers van voertuigen met een conventionele aandrijflijn zijn gekelderd (benzine: - 32,2 procent; diesel: -32,6 procent) is het marktaandeel van elektrische en plug-inhybride modellen spectaculair gegroeid, van 2,5 procent in het eerste trimester van 2019 naar 6,8 procent nu.
Dat is uiteraard slechts een tijdelijke situatie: zodra de autoverkoop weer aantrekt, zal dat marktaandeel weer krimpen omdat er weer benzine- en dieselwagens zullen worden ingeschreven. Maar de opklim van de elektrische en plug-inhybride auto lijkt toch meer dan een kortstondige trend te worden…
De grootste groei kwam van de plug-inhybrides, die van 28.803 naar 75.376 exemplaren gingen (+ 161,7 procent), maar ook de volledig elektrische auto werd veel populairder: van 54.478 naar 91.756 inschrijvingen (+ 68,4 procent). Omdat de verkoopcijfers van voertuigen met een conventionele aandrijflijn zijn gekelderd (benzine: - 32,2 procent; diesel: -32,6 procent) is het marktaandeel van elektrische en plug-inhybride modellen spectaculair gegroeid, van 2,5 procent in het eerste trimester van 2019 naar 6,8 procent nu.
Dat is uiteraard slechts een tijdelijke situatie: zodra de autoverkoop weer aantrekt, zal dat marktaandeel weer krimpen omdat er weer benzine- en dieselwagens zullen worden ingeschreven. Maar de opklim van de elektrische en plug-inhybride auto lijkt toch meer dan een kortstondige trend te worden…