De Financial Times besteedde een uitgebreid artikel aan het MIT-onderzoek, dat de CO2-uitstoot gedurende de hele levenscyclus van verschillende automodellen onder de loep nam en aftoetste tegen lokale klimaatdoelstellingen.

Daaruit bleek onder meer dat de Mitsubishi Mirage, een stadswagen op benzine, gedurende zijn hele levensduur minder CO2 uitstoot dan de Tesla Model S P100D. Het onderzoek en de bedenkingen die de Financial Times maakte bij het huidige beleid kwamen in heel wat media en ook bij ons aan bod.

Niet representatief

Jessica Trancik, Geoffrey Supran en Marco Miotti, de onderzoekers van het bewuste project, hebben nu aan de Financial Times laten weten dat de krant naar een tendentieus voorbeeld zocht, waarbij één auto met klassieke verbrandingsmotor wordt vergeleken met één elektrische auto in één bepaalde streek.

“De Tesla vergelijken met de Mitsubishi is appelen met peren vergelijken”, zeggen de onderzoekers. “De vergelijking is ook alleen van toepassing op de Amerikaanse Midwest, waar energieproductie nog zeer CO2-intensief is en de CO2-uitstoot bij de elektriciteitsproductie vaak dubbel zo hoog is als in Europa”.

Ten slotte kijkt de Financial Times alleen naar het huidige beleid. “Na verloop van tijd zal elektriciteitsproductie groener worden en de kloof tussen elektrische en verbrandingsmotoren groter worden. Daardoor kunnen elektrische auto’s de klimaatdoelstellingen halen op een manier die benzines niet kunnen”, besluiten de auteurs.

“Huidige beleid is risicovol”

De Financial Times zegt dat het de vergelijking gebruikte om de risico’s van het huidige beleid aan te tonen. “Een bepaalde technologie bannen ten voordele van een andere zonder dat de infrastructuur is aangepast of er voldoende onderzoek naar gedaan is, kan kortzichtig zijn”, antwoordt de krant.