De aanleiding voor het onderzoek was een studie die in april 2019 werd gepubliceerd door het Duitse IFO Institute, een economische denktank. Die studie claimde dat een dieselwagen veel beter was voor het milieu dan een elektrische auto en kreeg bijzonder veel aandacht in de wereldwijde pers omdat het IFO Institute een zeer degelijke reputatie heeft. De studie werd vrij snel door fact-checkers onderuit gehaald omdat ze gebaseerd zou zijn op verkeerde aannames en voorbijgestreefde data, maar vandaag is voor het eerst een echte, universitaire studie gepubliceerd naar de betrouwbaarheid van het IFO-rapport.
Verrassend
De nieuwe studie is het werk van Auke Hoekstra en professor Maarten Steinbuch van de universiteit van Eindhoven en ze is vernietigend voor het werk van IFO. Het Duitse instituut zit er voor zo goed als alle relevante cijfers voor haar studie volledig naast. Een paar voorbeelden: volgens het IFO moet een lithium-ionbatterij na 150.000 kilometer op de schroothoop. De universiteit van Eindhoven toonde na een jaar studiewerk aan dat een EV-batterij minstens 250.000 kilometer meegaat en dat veel accu’s na 500.000 kilometer nog steeds in topvorm verkeren. Ook de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen zou in het IFO-onderzoek zwaar overdreven zijn. Volgens de Duitsers wordt 175 g CO2/km uitgestoten voor elke kWh opslagcapaciteit van een batterij, terwijl uit de Nederlandse berekeningen blijkt dat ruwweg 75 g CO2/kWh correcter is, met in het slechtste geval 100 g CO2/kWh en in het beste geval 40 gram. Tot slot heeft het IFO zich voor de berekening van de CO2-uitstoot van auto’s met een verbrandingsmotor gebaseerd op de voorbijgestreefde NEDC-meetwaarden, die veel te optimistisch zijn, en is bovendien geen rekening gehouden met de CO2-uitstoot bij de productie van fossiele brandstoffen.
Vergelijkingen
De universiteit heeft twee EV’s vergeleken met twee auto’s met verbrandingsmotor: het plaatste de hybride Toyota Prius tegenover de Volkswagen eGolf en de Mercedes C220d tegenover de Tesla Model 3. Uit de studie van de Nederlanders blijkt dat de eGolf na slechts 28.000 kilometer een kleinere klimaatimpact heeft dan een Toyota Prius, terwijl de Tesla Model 3 na 30.000 kilometer de diesel-Mercedes inhaalt. De Tesla zou over zijn gehele levensduur liefst 65 procent minder CO2-uitstoot veroorzaken dan de Mercedes. Wie de studie graag zelf wil nalezen, kan dat via deze link.