De elektromobiliteit verkeert in volle bloei en breidt zich stilaan uit naar bijna alle segmenten, van stadsauto’s over SUV’s tot grote berlines. Per segment is de keuze weliswaar nog beperkt, maar ook daar groeit het aanbod beetje bij beetje. Als we het concrete voorbeeld nemen van de minibusjes, dan ziet de Mercedes EQV drie nieuwe rivalen op zijn pad opduiken: de Peugeot e-Traveller, de Citroën ë-Spacetourer en de Opel Zafira-e Life.
Deze drie neven onderscheiden zich van elkaar door een paar cosmetische details en zijn niet steeds in dezelfde configuraties verkrijgbaar (twee of drie koetswerklengtes, tot 8 of 9 plaatsen enzovoort). Technisch gezien vinden we wel overal dezelfde modules in de ingewanden van deze busjes.
De elektromotor ontwikkelt 100 kW (136 pk) en 260 Nm. Hij drijft de voorwielen aan. De PSA-groep laat qua batterij de keuze in functie van de gebruiksnoden. Voor wie vooral korte stukken rijden is er een accu van 18 modules die tot 50 kWh kan opslaan. Die is goed voor een WLTP-rijbereik van 230 kilometer.
Voor klanten die grotere afstanden moeten kunnen rijden is er ook een batterij van 27 modules. Die slaat 75 kWh aan stroom op en is zo goed voor een WLTP-bereik van 330 kilometer.