Vanaf het eind van de jaren ’60 besteedden constructeurs steeds meer aandacht aan de veiligheid. Die trend werd nog sterker in de jaren ’70, met in 1973 de invoering van de gordelplicht (voorin en buiten de de bebouwde kom). Giovanni Michelotti, lieveling van Triump en bedenker van talrijke Ferrari’s en Maserati’s, pikte de trend op en tekende in 1972 deze Fiat 128 “Rally Pulsar”.
De conceptcar was de eerste auto met energie-absorberende bumpers. Bovendien was veel aandacht besteed aan de bescherming van het koetswerk, met een band die over de hele lengte liep. Andere stijleffecten zijn de klapkoplampen, die destijds nog heel zeldzaam waren voor productiewagens.
Vandaag is deze conceptcar volledig vergeten. Toch verdient hij het om nog eens onder de aandacht te worden gebracht, want hij wist op perfecte wijze een reeks veiligheidselementen te integreren die een paar jaar later een hele reeks prestigieuze Britse en Italiaanse sportwagens ‘lelijk’ maakten.