Dat er een elektrische versie komt van de Dodge Charger (hadden ze met die naam van bij zijn lancering in 1966 een elektrische versie op het oog?), dat wist je al. Maar nu is er ook meer bekend over welk vermogen die zal leveren. En dat hebben we te danken aan de Dodge Charger Daytona SRT Concept, die het Amerikaanse merk van de Stellantis-groep voorstelde op de SEMA. Die tuningbeurs in Las Vegas is dus niet enkel goed voor knotsgekke creaties.

Krachtiger dan een Hellcat

Hoewel het nog een concept is, doen de verschillende vermogensniveaus vermoeden dat dit de definitieve cijfers zijn voor de productieversie. Dodge heeft het over twee motoren voor de 400V-versie: één met 340 kW (463 pk) of één met 440 kW (599 pk). Maar SEMA is een tuningbeurs, dus stelt het merk meteen ook twee tuningniveau’s voor die van toepassing zijn op beide motoren: eStage 1 met 30 kW extra en eStage 2 met 60 kW extra. De krachtigste versie is dus 500 kW of 680 pk sterk!

Maar dat is nog niet het einde van de elektrische pk-waanzin. Dodge zegt er immers ook al bij dat er een SRT Banshee-versie komt met 800V architectuur, met ook daar Stage 1 en 2 vermogensupgrades. Maar hoeveel het vermogen bedraagt en hoeveel de upgrades toevoegen, daarop is het voorlopig nog wachten. Gokken op 540 kW met een 30 of 60 kW upgrade? Dat zou het totaal brengen op 600 kW of 817 pk – meer dan de 808 pk van de Charger Hellcat, zoals het merk eerder al beloofde

Semi-digitale tuning

Terwijl je voor tuning vroeger een andere luchtfilter, een ‘scherpere’ nokkenas, een (grotere) turbo of compressor en een stukje software nodig had, ziet Dodge dat in de toekomst net iets anders. De eStage tuning is een combinatie van een ‘Over-the-Air’ upgrade die gelinkt is aan het chassisnummer van de auto en een ‘Direct Connection Crystal Key’ die je in het dashboard plugt om het vermogen vrij te geven. Samen met die sleutel krijgt de eigenaar ook een badge om aan de buitenwereld te tonen dat zijn elektrische muscle car niet standaard is… het oog wil ook wat.


?