Elektriciteit wordt regelmatig aangekaart als een oplossing voor onze toekomstige mobiliteit. Er komen tal van elektrische wagens op de markt, niet altijd even overtuigend, en dat is vooral te wijten aan de beperkte autonomie en de beperkingen om de batterijen op te kunnen laden. Enkele constructeurs brengen alternatieven op de markt, zoals Renault met de Twizzy, maar is daar wel een publiek voor?  

De elektrische scooter is echter wel een meer overtuigende oplossing en verdient meer aandacht dan hij nu krijgt. De verwachtingen van voor een scooter liggen dan ook een pak lager dan die voor een familiewagen. In de eerste plaats is er de prijs, die is doorgaans een pak toegankelijker, en de gebruikskost ligt ook een pak lager. De batterijen laden voor zo'n 100 km kost tussen de 0,6 en 1,2 €, daarnaast moeten enkel nog de remmen en de banden soms vervangen worden. Verder komt de elektrische scooter ook in aanmerking voor een fiscale aftrek van 15% van de aankoopprijs en mogen alle bijhorende kosten, helm en kleding inbegrepen, voor 100 % afgetrokken worden. 

Maar de elektrische scooter blijft in de eerste plaats een scooter. Een klein voertuig met tal van praktische troeven en ideaal voor het stadsverkeer. Files zijn geen probleem voor een scooter en parkeerproblemen bestaan ook al niet. Het koetswerk zorgt voor de nodige bescherming tegen weer en wind, en de vele opbergruimtes bieden voldoende plaats voor wat boodschappen of de uitrusting in op te bergen tijdens een afspraak. De scooter is misschien wel de meest intelligente oplossing voor de toekomst en ons milieu ...