Parallel met zijn elektrische dochtermerk Polestar lanceert Volvo ook elektrische modellen in zijn eigen catalogus, zoals bijvoorbeeld de nagelnieuwe SUV-coupé C40, maar ook zijn populaire SUV XC40. Die laatste heeft trouwens de elektrische aandrijving bij Volvo geïntroduceerd met zijn variant P8 AWD Recharge, die vorig jaar op markt kwam en die ondertussen van naam is veranderd naar XC40 Recharge Twin.
De lanceringsprijs van het model lag destijds boven de 60.000 euro. Voor dat bedrag kreeg je vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren en een forse batterij van 78 kWh (waarvan 75 kWh bruikbaar).
Vandaag lanceert Volvo officieel een versie met één elektromotor, de XC40 Recharge, naar het voorbeeld van zijn neef Polestar 2.
400 kilometer
In vergelijking met de XC40 Recharge Twin, die tot 300 kW/408 pk (2x150 kW/204 pk) ontwikkelt, ziet de XC40 Recharge zijn vermogen zakken naar 231 pk (170 kW). Die cavalerie gaat puur naar de voorwielen. De XC40 Recharge behoudt wel een mooie batterij van 70 kWh (67 kWh bruikbaar). Daarmee kan hij een WLTP-rijbereik beloven van 400 kilometer, identiek dus aan dat van de XC40 Recharge Twin (400 tot 418 kilometer), dankzij een lager normverbruik (20 kWh/100 km in plaats van 23,8-25 kWh/100 km). Het leeggewicht van deze versie met één motor daalt bovendien van 2.113 naar 1.948 kilo.
Vanaf 48.050 euro
Maar het heeft vooral tot gevolg dat de basisprijs van de elektrische XC40 gevoelig daalt. Die gaat namelijk van 61.000 euro voor de minst dure Recharge Twin (Twin Plus) naar 48.050 euro voor de meest betaalbare variant met tweewielaandrijving (Core). Met 12.950 euro is dat geen klein verschil…
Op zoek naar een elektrische wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: