Sinds de herfst van 2009 hebben de onafhankelijke garages die recente wagens herstellen, vertegenwoordigd door Federatuo, meer dan ooit toegang tot de technische informatie voor herstellingen en onderhoud. Dit stelt de vrije keuze van de eigenaars van een voertuig veilig. Dat zou althans zo moeten zijn, want de Europese Unie schrijft dit voor. Maar hoe zit het in de praktijk?

In het kader van een Europese werkgroep waarvan Federauto deel uitmaakt, heeft de branche van de onafhankelijke garages vertegenwoordigd door de Nederlandse federatie BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, een enquête gevoerd naar de technische informatie die beschikbaar is op de websites van de autoconstructeurs voor Euro 5-voertuigen. De resultaten zijn niet in het voordeel van de autoconstructeurs die de eisen van de Europese Unie grotendeels niet lijken na te leven.

Technische informatie vrij beschikbaar?

Om de vrije keuze van de consumenten te verzekeren, schrijven de nieuwe Europese verordeningen niet alleen voor dat de autoconstructeurs de technische informatie die het mogelijk maakt aan Euro 5-voertuigen te werken, moeten ter beschikking stellen van de onafhankelijke aftermarket, maar ook dat de onafhankelijke garages – net zoals de dealers – de software-updates van deze wagens op de websites van de autoconstructeurs moeten kunnen downloaden.

De enquête in kwestie stelde twee essentiële vragen: in welke mate geven de autoconstructeurs de onafhankelijke aftermarket toegang tot de technische informatie voor het onderhoud en de herstelling en kunnen de onafhankelijke garages de software-updates downloaden van de websites van de constructeurs?

Gebrekkige websites

De websites gewijd aan de technische informatie van 28 automerken werden op een groot aantal punten beoordeeld tijdens de enquête. De identificatie van de voertuigen is het enige punt waarvoor bijna alle websites een goed resultaat behaalden. Wie vervolgens technische gegevens zoekt, ontdekt dat de zoekmethodes van de websites veel te wensen over laten, net zoals de technische bijstand aangeboden door de autoconstructeurs. Het is bovendien onmogelijk gebleken de betekenis terug te vinden van de foutcodes op meer dan de helft van de websites. Hetzelfde geldt voor het zoeken van de nummers van de onderdelen op bijna de helft van de websites.

Grote verschillen tussen websites

Sommige merksites bieden voldoende toegang tot technische informatie, andere merken bieden een vrij wisselvallige en zelfs matige toegang.

Via diezelfde websites hebben de enquêteurs, via documentair onderzoek, niet het noodzakelijke communicatieprogramma kunnen vinden om de wagen online te verbinden met de website van de constructeur of slaagden ze er niet in dit programma te doen werken. In een aantal gevallen is deze faling te wijten aan het feit dat de installatie van de software-updates specifieke uitrusting van het merk vereist of de software-updates enkel beschikbaar zijn op cd-rom. Dit beantwoordt uiteraard geenszins aan de wetgeving die van kracht is.

En nu?

Op basis van de bevindingen van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven formuleert Federauto de volgende conclusies formuleren: de autoconstructeurs leven de eisen van de Europese Unie grotendeels niet na wat de technische informatie voor Euro 5-voertuigen betreft. Ze schenden gedeeltelijk de vorm en de geest van de regels die hen opgelegd werden. Op enkele uitzonderingen na, werd de eis om hun websites open te stellen voor het zoeken naar en raadplegen van technische informatie, niet echt ingewilligd. De informatie is vaak onvindbaar en het is bijna onmogelijk de software-updates over de voertuigen te downloaden op de websites.

Samengevat: veel autoconstructeurs lijken niet veel moeite te doen om het gebruik van technische informatie door de onafhankelijke aftermarket mogelijk te maken en, desgevallend, te vergemakkelijken.