Eén miljoen euro: dat is de gemiddelde waarde van de auto's op de veiling van Villa d'Este. Om maar aan te tonen dat het niveau er bijzonder hoog ligt. Het gaat om belangrijke bolides zoals een schitterende race-Ferrari uit de jaren vijftig, een prototype van de Ford GT40 roadster en maar liefst zes auto's uit de collectie van koetswerkbouwer Bertone, waaronder de Marzal. De elegantiewedstrijd van Villa d'Este vormt het decor voor deze veiling. Haal de chequeboekjes maar boven!
De meest betoverende
De Ferrari 250 MM Pinin Farina (toen in twee woorden geschreven) uit 1953 is dankzij het geluid van zijn V12-motor een auto om kippenvel van te krijgen. Deze berlinetta zul je niet op elke hoek van de straat tegenkomen. Er werden maar 32 exemplaren gebouwd, waarvan 17 door Pinin Farina. Het model dat nu verkocht wordt, werd ingezet in de Carrera Panamericana en eindigde in de toptien. De waarde van deze auto wordt geschat tussen 2.600.000 en 3.000.000 euro.
De krachtigste
In 1965 bouwde de motorsportafdeling van Ford een prototype van de GT40 zonder dak. Dit model nam deel aan Le Mans met Bob Bondurant en Sir John Whitmore en viel uit na een ongeval toen hij op de derde positie lag. De prijs schommelt tussen 2.400.000 en 2.900.000 euro.
De duurste
Een Bugatti Type 57 SC Atalante. Het toppunt van elegantie, aangedreven door acht cilinders in lijn, met een dubbele nokkenas en 200 pk. In die tijd (1937) was deze auto een echte supercar, nu is hij nog zo'n 3.250.000 à 4.250.000 euro waard. Slechts 17 exemplaren zagen het daglicht.
De dikste
De Mercedes 540K Cabriolet A, eveneens uit 1937, maakt indruk door zijn stijl en voorkomen. Hij werd gebouwd in nazi-Duitsland en nieuw geleverd aan de maharadja van de Indiase stad Indore. Onder de motorkap huilt een compressor en de afmetingen zijn imposant. Geschatte waarde: tussen 1.250.000 en 1.800.000 euro.
De meest zeldzame
Van de Aston Martin DB2/4 Competition Spyder werden maar drie stuks gebouwd. Dit exemplaar uit 1954 werd door Bertone van een nieuw koetswerk voorzien en heeft een voorgeschiedenis in de autosport. Hij is tussen 725.000 en 825.000 euro waard.
De meest exclusieve
De Lamborghini Marzal is een uniek prototype dat destijds de Espada voorafging. Behalve een avant-gardistische stijl kreeg de Marzal vleugeldeuren en een halve V12-motor, meer bepaald een tweeliter zescilinder-in-lijn. Dit prototype dateert uiy 1967 en werd bij de Grote Prijs van Monaco in 1967 bestuurd door prins Rainier van Monaco, vergezeld door prinses Grace. De auto moet tussen 1.000.000 en 1.800.000 euro opbrengen.
De grootste mythe
Komt de Lancia Stratos HF Zero jou bekend voor? Dit prototype ging de Lancia Stratos vooraf en kreeg een heel futuristische stijl. Onder de motorkap ligt een 1.6 V4, afkomstig van de Lancia Fulvia seriewagen. De Stratos werd uiteindelijk uitgerust met een V6 Dino-motor van Ferrari-origine die niet alleen krachtiger maar ook melodieuzer was. Geschatte waarde tussen 1.000.000 en 1.800.000 euro.
Nog veel meer
Bovenstaande lijst is verre van volledig. Modellen die ook nog verkocht worden, zijn een Ferrari 250 California, een Alfa Romeo TZ, een Talbot-Lago T150C-SS Teardop Coupé, een (Belgische!) Minerva 8 AL, een Jaguar SS Coupé, een Ferrari 500 TRC Spider, een weelderige Hispano-Suiza J12 Cabriolet, enzovoort.