De balans van het aantal verkeersdoden verslechterde vooral in Wallonië: 59 doden, bijna een derde meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Er vielen zo evenveel verkeersdoden in Wallonië als in Vlaanderen (ook 59, eentje meer dan begin 2018), hoewel het aantal letselongevallen in Wallonië ruim de helft lager ligt. In het Brussels gewest werden 3 verkeersdoden geteld, tegen 4 in het eerste kwartaal van 2018. Het totale aantal verkeersdoden (+13 procent) steeg ook veel sterker dan het aantal letselongevallen (+2,3 procent, tot 8.494) en het aantal gewonden (+1,6 procent, tot 10.622).
Meer ongevallen met tweewielers
Vias stelde voorts een opvallende stijging vast van het aantal ongevallen met tweewielers: 20 procent meer ongevallen met fietsers, 10 procent meer ongevallen met bromfietsers en 7 procent meer ongevallen met motorfietsers. In Wallonië alleen werden 134 letselongevallen met fietsers geregistreerd, ruim de helft meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Er kwamen ook meer fietsers om in het verkeer in Wallonië (7) dan in Vlaanderen (5), waar er nochtans veel meer fietsers zijn.
Weekendongevallen en jonge chauffeurs
Ook het aantal verkeersdoden bij ongevallen tijdens de weekendnachten vertoonde een forse knik omhoog: van 7 naar 20. Beter nieuws komt er van het aantal ongevallen met jonge bestuurders (18-24 jaar), dat nog nooit zo laag lag. Het aantal doden bij die ongevallen steeg dan weer wel lichtjes, van 14 naar 17.
Voorlopige cijfers
Het verkeersveiligheidsinstituut wijst erop dat de cijfers slechts betrekking hebben op drie maanden en dus met de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld. Het is dus afwachten of de evoluties de komende maanden bevestigd worden.
“Tandje bijsteken”
De volgende Vlaamse regering zal nog een tandje moeten bijsteken om het aantal verkeersdoden op de Vlaamse wegen verder terug te dringen. Dat zegt ontslagnemend Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Het is duidelijk dat inzake verkeersveiligheid het laaghangend fruit geplukt is in Vlaanderen. We zullen hoger op het laddertje moeten voor een lager dodenaantal", reageert Weyts. "De volgende Vlaamse regering zal moeten doorgaan met doortastend verkeersveiligheidsbeleid."
Wat Vlaanderen betreft, ziet de minister een lichtpunt in de daling van het aantal dodelijke fietsslachtoffers. Hij noemt de toestand in Wallonië daarentegen "zorgwekkend". Ook in Wallonië vielen er in het eerste kwartaal 59 verkeersdoden, maar dat betekent er wel een toename met bijna een derde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.