Bert Troubleyn

24 DEC 2019

Europese auto‑industrie schakelt tandje bij voor elektrische auto

De CO2-uitstoot moet nu heel dringend omlaag en daar kan de EV bij helpen.

Het is alle hens aan dek bij autoconstructeurs die in Europa actief zijn. De beruchte CO2-boetes van de EU, die tot boven de honderd miljoen euro per constructeur kunnen oplopen, dwingen hen tot steeds straffere maatregelen. Zo zagen we al dat Suzuki zijn hele gamma hybride maakt en de invoer van de Jimny aan banden legt. PSA gaat nog een stap verder. Vanaf 2020 zullen verkopers die een elektrisch model van Citroën, DS, Opel of Peugeot verkopen namelijk een grotere bonus krijgen dan wanneer ze een auto met verbrandingsmotor slijten. Gelijkaardige verhalen horen wij Nissan, waar verkopers tot op heden geen bonus kregen als ze een Leaf verpatsten, maar dat zou nu wel gebeuren. Dat is trouwens een slimme zet, want uit veelvuldig onderzoek blijkt dat autoverkopers de grootste rem vormen op het succes van de elektrische auto: zij zijn zelf vaak niet overtuigd en houden klanten tegen om een bestelbon te tekenen.

Uitstel

Kia heeft het wat leper gespeeld: de levering van zijn elektrische modellen die zijn besteld in 2019 is zo veel mogelijk opgeschoven naar 2020, het eerste jaar waarin de CO2-quota echt beginnen door te wegen. Mercedes heeft de lancering van zijn elektrische SUV EQC in de Verenigde Staten uitgesteld om komend jaar de hele productie naar Europa te kunnen sturen. En tot slot is er nog de strategie van het ‘bundelen’ van de uitstoot van meerdere constructeurs. Zo koopt FCA CO2-kredieten aan bij Tesla en zijn Daimler en Mazda om dezelfde reden aan gaan kloppen bij Toyota.
Advertentie
Advertentie
Advertentie