De lidstaten van de Europese Unie (EU) hebben maandag een verdere aanscherping voor de uitstootnormen van personenwagens afgewezen, omdat dit de investeringen van constructeurs in de ontwikkeling van elektrische wagens zou kunnen in de weg staan. Op initiatief van Italië en Frankrijk hebben de 27 lidstaten dus gestemd voor een minder strenge regelgeving dan oorspronkelijk voorgesteld door de Europese Commissie in november 2022, om de competitiviteit van de Europese auto-industrie en haar ongeveer 14 miljoen werknemers te behouden.

De Euro 7-norm zou vanaf 2025 in werking moeten treden (als opvolger van Euro 6) voor alle personenwagens en vrachtwagens, ongeacht hun type motorisatie. De Europese Commissie wou daarmee de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en van fijne deeltjes drastisch verlagen, aangezien luchtvervuiling verantwoordelijk is voor 70.000 doden per jaar in de EU. Maar de industrie had gewaarschuwd voor de impact van te strenge normen op de werkgelegenheid en op de prijs van nieuwe auto's, die steeds minder toegankelijk zouden worden voor de middenklasse.

Een overwinning voor de auto-industrie

Het voorstel van Spanje, dat het afwisselend voorzitterschap van de Europese Raad bekleedt, werd maandag ondanks verzet van Duitsland aangenomen en laat de emissiegrenswaarden en testvoorwaarden voor personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen zo goed als ongewijzigd ten opzichte van de huidige norm. Voor vrachtwagens wordt de drempelwaarde wel verlaagd, terwijl er ook voor de eerste keer in Europa limieten komen op de emissies van fijne deeltjes door rem- en bandenslijtage.

Met de massale investeringen voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische modellen tegenover de geduchte concurrentie van Tesla en de Chinese constructeurs, wil de Europese auto-industrie verdere investeringen in verbrandingsmotoren vermijden, die hoe dan ook gedoemd zijn om te verdwijnen. Deze ommekeer van de EU betekent een grote overwinning voor de industrie, en vooral voor Italië en Frankrijk, wiens intensieve lobbywerk vruchten heeft afgeworpen ten koste van de veel bekritiseerde Euro 7-norm.

?