Ondanks meerdere waarschuwingen van toenmalig EU-commissaris voor Milieu Janez Potocnik over mogelijk bedrog met emissie-waarden liet Europa de gaten in zijn regelgeving toch gewoon bestaan. Had de milieuwaakhond in de Verenigde Staten het gesjoemel met software bij Volkswagen dus niet blootgelegd, dan waren de constructeurs tot zeker 2017 door de mazen van het net blijven glippen.

Slapende honden

Door het hele schandaal zijn ze in Brussel op dit moment goed wakker geschut en is er op korte termijn zelfs sprake van strengere tests voor dieselwagens.

Bij Volkswagen lieten ze intussen ook weten dat de eigenaars van een 1,6-liter VW met sjoemelsoftware een korting zullen krijgen bij de aankoop van een nieuwe wagen, daar de ‘problemen’ bij dit type motor niet kunnen opgelost worden met een software-update. Helaas geldt dit (voorlopig?) enkel voor de Duitse klanten.

Verwacht wordt dat de kosten van het hele VW-schandaal de constructeur in totaal zo’n 30 miljard euro zullen kosten.