Herinner je je de Alfa Romeo 8C nog? Neen, niet de dure vooroorlogse machine, wel de ondertussen ook dure ‘Competizione’ waarvan Alfa er eind de jaren 2000 exact 500 bouwde, en dan nog eens 500 van de Spider-versie. Wel, Alfa Romeo gaat het idee van de exclusieve sportwagen van het merk nog eens in de praktijk brengen. Dat heeft Alfa-CEO Jean-Philippe Imparato bevestigd aan de collega’s van het Britse magazine AutoExpress.
Met verbrandingsmotor!
Volgens de strategie van de Stellantis-groep moet Alfa Romeo tegen 2028 volledig elektrisch zijn. Maar het merk wil zijn ‘Cuore Sportivo’ nog één keer de vrije loop laten. De exclusieve sportwagen van Alfa Romeo, die er al in 2023 voorgesteld zou kunnen worden, zal dan ook uitgerust zijn met een verbrandingsmotor, mogelijk de 2.9 liter V6 uit de Quadrifoglio-modellen, maar dan in de strafste versie.
Het zou natuurlijk ook kunnen gaan om de 3 liter V6 ‘Nettuno’ van Maserati (foto). Want als Alfa het model volgend jaar al wil tonen, wil dat zeggen dat hij waarschijnlijk gebouwd wordt op een bestaand platform. En dat zou, net als destijds bij de 8C Competizione, wel eens een Maserati-basis kunnen zijn. De MC20 zou met zijn carbon chassis een uitstekend begin vormen voor een exclusieve bolide van het merk uit Milaan.
Tipo 33 Stradale vs BMW M1?
Hoe de styling er dan moet uitzien? Volgens Imparato zal het model inspiratie putten uit het roemrijke verleden van Alfa Romeo. De TZ-modellen op basis van de originele Giulia? Of gezien de plaatsing van de motor in het hypothetische geval van de MC20-basis misschien eerder een Tipo 33 Stradale-remake, waarnaar Imparato in het interview ook verwijst? Het wordt nagelbijtend afwachten.
Wat het ook wordt, de kans bestaat dat hij het zal opnemen tegen een hedendaagse BMW M1. BMW M-baast Frank van Meel heeft bij een ander Brits magazine, AutoCar, de deur open gelaten voor een moderne versie van dat roemrijke model, naar het voorbeeld van de Vision M Next (foto) van een aantal jaar geleden. In dit geval zou het dan wel om een volledig elektrische supercar gaan, want dat is nu eenmaal de toekomst van BMW M. Zou, want BMW is er blijkbaar nog niet helemaal uit. Hoe dan ook, het zou een interessante match zijn, twee iconische modellen met een compleet andere aandrijvingsfilosofie.