„F-Cell“ is de naam van de eerste personenwagens met brandstofcel-aandrijving van de wereld. De eerste wagen werd in de DaimlerChrysler-hoofdzetel in Stuttgart-Möhringen voorgesteld. Het gaat om een Mercedes-Benz A-klasse met brandstofcel-aandrijving, die vanaf 2003 in de praktijk zal worden uitgetest door klanten in Europa, de USA, Japan en Singapore, in het kader van een internationaal samenwerkingsverband. De verdere ontwikkeling van deze technologie wordt nu vooral bevorderd door de praktijkervaring en uitvoerige veldtests.
Prof. Ferdinand Panik, hoofd van de brandstofcel-ontwikkeling bij DaimlerChrysler, licht toe: „We zijn er trots op dat we met deze voertuigen als eerste fabrikant brandstofcel-personenwagens in beperkte serie in het verkeer brengen. De F-Cell A-klasse-wagens rijden op waterstof en zijn echte emissievrije voertuigen, die het zuivere onderzoeksstadium zijn ontgroeid en nu op het punt staan om in de praktijk te worden uitgetest.“
Technische specificaties van de Mercedes-Benz A-klasse „F-Cell“:
Bij de „F-Cell“ zit het volledige brandstofcel-systeem in de sandwichbodem van de Mercedes-Benz A-klasse met lange wielbasis. Met de tanks die het brandstofcel-systeem direct van gecomprimeerde waterstof (350 bar) voorzien, heeft de „F-Cell“ een actieradius van circa 150 kilometer. Het waterstofverbruik is het equivalent van 4,2 liter diesel per 100 kilometer.
De elektrische motor met een vermogen van 65 kW vertoont vooral in het stadsverkeer een indrukwekkend rijgedrag. De wagen accelereert in 16 seconden van nul naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 140 km/u. Met deze rijprestaties is de „F-Cell“ geschikt voor het dagelijkse verkeer. Bovendien is de wagen volledig emissievrij en uitzonderlijk stil. Daarom is de Mercedes-Benz A-klasse „F-Cell“ vooral in verstedelijkte gebieden een wagen met tal van voordelen voor de chauffeur, het milieu en de omwonenden.