1. Actie op vrijdag, zaterdag en zondag
China was het eerste sprintweekend op de F1-kalender van 2024. Het format kwam volledig tot zijn recht in Shanghai, dat voor het eerst sinds de Covid-19-pandemie terugkeert op de kalender. De kwalificaties op vrijdag zaten vol drama dankzij de regen in de laatste sessie, met als gevolg een boeiende sprintrace op zaterdag. En ook de race op zondag kreeg zijn portie actie, al was het eindresultaat voorspelbaarder. Het mooiste moment was misschien wel voor lokale held Zhou Guanyu, de eerste Chinese F1-piloot ooit, die een emotionele ereplaats kreeg op de grid na afloop van de race.
2. Mag Stroll beginnen inpakken?
Dat Lance Stroll niet op het niveau van tweevoudig wereldkampioen (en Le Mans-winnaar, Dakar- en Indycar-piloot, enz.) Fernando Alonso zou rijden bij Aston Martin (dat eigendom is van papa Lawrence Stroll), had iedereen wel verwacht. Maar het verschil begint nu wel erg groot te worden. Waar Alonso zowel voor de sprint als voor de GP als derde wist te kwalificeren, viel Stroll telkens buiten de top 10. En ook tijdens de race bleven beide Aston Martins bij elkaar uit de buurt, vooral door de klungelige botsing van Stroll bij de herstart na de eerste Safety Car. Volgens de geruchten zou Stroll dan toch moeten verkassen naar de Hypercars in het WEC. Of krijgt hij nog een kans van zijn vader?
3. Sainz rijdt minder voor het team
Carlos Sainz (Ferrari) zijn topvorm van de eerste drie races lijkt wat voorbij. Na op het podium te eindigen in elke race waaraan hij had deelgenomen tot nu toe (in Saudi-Arabië moest hij uitzitten vanwege een appendicitis), lijkt Leclerc terug op hetzelfde niveau te zijn gekomen. Met als gevolg dat beide Ferrari’s voor elkaars voeten beginnen te rijden, en Sainz lijkt geen zin meer te hebben om zich in te houden. Het heeft een paar nipte situaties opgeleverd tijdens de sprint en de race, deze keer zonder veel erg. Maar als het Italiaanse team niet oplet, zit het binnenkort met twee auto’s in de muur...
4. Hamilton laat zijn talent nog eens zien
Dat de F1-wagen van Mercedes voor 2024 opnieuw een teleurstelling is, is intussen wel duidelijk. Maar de regenval in de sprintkwalificaties zorgde voor een gelijk veld, en Hamilton liet opnieuw een flits zien van zijn wereldtalent door zijn Duitse boot op de tweede plaats te kwalificeren en zelfs de leiding te pakken aan de start... om vervolgens aan een sneltempo te worden ingehaald door de raket van Verstappen. Toch zal die tweede plek voelen als een overwinning voor de 7-voudige wereldkampioen. De GP was minder positief, met een 18e startpositie, maar Hamilton wist zich toch nog op te werken naar de 9e plaats bij de finish. We zijn benieuwd of Ferrari hem wel een snellere auto kan bieden in 2025...
5. Hoe zit het met de piloten voor 2025?
Over 2025 gesproken: de puzzelstukjes beginnen een klein beetje op hun plek te vallen na de opschudding die Hamilton heeft veroorzaakt door zijn toptransfer naar het rode team. Alonso was een kanshebber om hem te vervangen bij Mercedes, maar de 42-jarige Spanjaard mag nog twee jaar bij Aston Martin blijven. Mercedes lijkt dan weer zijn zinnen te hebben gezet op Andrea Kimi Antonelli, het 17-jarige toptalent dat nu in de F2 rijdt. Carlos Sainz, die eind dit jaar moet vertrekken bij Ferrari, lijkt twee opties voor zich te hebben: Red Bull, dat zoals steeds twijfelt over wie het naast Verstappen moet zetten, en Sauber, dat vanaf 2026 eigendom wordt van Audi, waar Carlos Sainz senior dan weer voor rijdt in de Dakar-rally. En dan moeten de piloten voor Alpine, Williams, Haas en RB nog bevestigd worden...