Advertentie
Advertentie
1. Piastri wint, maar kan niet vieren

Het was in Hongarije duidelijker dan ooit: McLaren heeft nu de snelste auto in de paddock. De oranje auto’s waren de snelste in de kwalificaties en in de race, met Piastri op kop na de eerste bocht. Maar McLaren, dat bang was voor Hamilton op de derde plek, besloot toch Norris het voordeel te geven tijdens de laatste pitstops, waardoor de Brit aan de leiding kwam... op voorwaarde dat hij de plek teruggaf aan zijn teamgenoot. Norris weigerde echter te vertragen. Vele smeekbedes van zijn race-ingenieur later gaf hij dan toch toe, op drie ronden van het einde. Maar de sfeer was al verzuurd, en de jonge Piastri kon zijn eerste overwinning niet écht vieren. McLaren zal hier lessen uit moeten trekken, want de hele situatie had voorkomen kunnen worden.

2. Verstappen kookt over

Niet enkel bij McLaren stond de teamradio roodgloeiend. Ook de gesprekken tussen Max Verstappen en zijn Red Bull-team raakten steeds meer verhit. Het begon al bij het begin, toen hij Norris terug moest voorlaten na hem van de baan te zijn voorbijgestoken, en het werd enkel maar erger. Uiteindelijk kwam het tot een hoogtepunt toen Verstappen, die al de helft van de race aan het duelleren was met Hamilton, zijn vier wielen blokkeerde en in de lucht werd gekatapulteerd door het voorwiel van de Mercedes. Een botsing waar uiteindelijk geen gevolg aan werd gegeven.

Advertentie
Advertentie
3. Pérez rijdt stiekem een goede race

De toekomst ziet er niet rooskleurig uit voor Sergio Pérez. Hoewel hij net een contractverlenging heeft getekend bij Red Bull, staan er een aantal clausules in dat contract waarmee hij de laan uitgestuurd kan worden als hij niet presteert. En dat laatste is misschien wel een understatement als we naar de laatste zes races van de Mexicaan kijken: twee DNF’s, 8e, 7e, 17e en 7e. Ook tijdens de kwalificaties dit weekend parkeerde hij zijn F1-bolide weer in de muur, maar tijdens de race maakte hij heel wat plaatsen goed en eindigde hij toch in de punten. Wat niet wegneemt dat zijn plaats wordt bedreigd, met als grootste kanshebbers voor 2025 Ricciardo, Tsunoda en zelfs Carlos Sainz.

4. Magnussen out, Bearman in

En als we het dan toch over de rijdersmarkt hebben voor 2025: er zijn nog wat puzzelstukjes op hun plaats gevallen sinds we er de vorige keer over spraken. Oliver Bearman heeft getekend bij Haas en mag zich dus, na zijn droomdebuut als invaller in het begin van het seizoen, klaarstomen voor een voltijdse plek op de F1-grid. Magnussen krijgt dan weer geen nieuwe kans van het Amerikaanse team en moet op zoek naar een nieuwe thuis. Tenslotte heeft Stroll zijn contract stilzwijgend verlengd bij Aston Martin. Er vallen dus nog zitjes te rapen bij een aantal teams voor 2025: Red Bull (als Pérez niet presteert), Mercedes, RB, Haas, Alpine, Williams én Sauber. Het is vooral wachten op de beslissing van Sainz, waarna heel wat andere aankondigingen zouden moeten volgen.

5. Hamiltons 200ste podium en andere cijfers

De GP van Hongarije 2024 was niet enkel opmerkelijk door wat er zich afspeelde op de teamradio, ook in de geschiedenisboeken zal de race een speciaal plekje krijgen. Het was namelijk de allereerste keer dat een piloot geboren na 2000 (en in de 21e eeuw) een race wist te winnen. Inderdaad, Oscar Piastri is van 6 april... 2001! Er was tot nu toe trouwens maar één andere racewinnaar die niet in de 20e eeuw was geboren: Luigi Fagioli, geboren in 1898 en bovendien de oudste racewinnaar van allemaal met 53 jaar en 22 dagen tijdens de GP van Frankrijk 1951. Lewis Hamilton scoorde dan weer zijn 200ste podium, waarmee hij zijn voorsprong op Michael Schumacher (155) verder uitbreidt. Tenslotte was het McLarens eerste 1-2 sinds de GP van Italië 2021. Daarvoor was het alweer van 2010 geleden...

Advertentie
Advertentie