1. Sergio Pérez zit in de put
In het begin van het seizoen leek hij nog een vuist te kunnen vormen tegen teamgenoot Verstappen bij Red Bull. Maar ook nu Sergio Pérez lijkt te snappen dat hij geen kampioen meer kan worden en gewoon als tweede moet finishen in de snelste auto op het veld, blijft hij fouten maken. Deze race was een dieptepunt, met een matige kwalificatie, een botsing met Hamilton bij het begin van de race, een fout bij het inrijden van de pits tijdens de safety car en vervolgens een heel klungelige tik tegen Magnussen, waarna de schade te erg was en hij moest terugtrekken... om 25 ronden later nog eventjes mee te doen om een straftijd uit te zitten, zodat die niet meegenomen zou worden naar Qatar. Een bizar einde van een bizarre race voor de Mexicaan, die al even niet al te positief onthaald wordt door zijn team. Over het team gesproken: met nog 6 races te gaan, heeft Red Bull in Japan al het constructeurskampioenschap te pakken. Een uitzonderlijke prestatie.
2. Tsunoda en Ricciardo terug bij AlphaTauri in 2024
Het leek even spannend wie er volgend jaar voor het zusterteam van Red Bull zou rijden nu Liam Lawson op een uitstekende manier de taak als invaller vervult, maar AlphaTauri heeft er toch voor gekozen om Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo te behouden voor 2024. Dat betekent dat Lawson zonder zitje zit voor volgend jaar, maar volgens de geruchten zou er hem wel een plek zijn beloofd in 2025. Dan valt er nog te bezien wie er zal moeten vertrekken binnen het Red Bull-kamp, maar ons geld staat momenteel op Pérez...
3. Sargeant van kwaad naar erger
De GP van Nederland was al een dieptepunt voor rookie Logan Sargeant (Williams), maar de natte omstandigheden vormden nog enige troost voor de fouten die hij daar maakte. Op Suzuka was het echter kurkdroog afgelopen weekend. Een excuus voor zijn crash tijdens de kwalificaties en de botsing met Valtteri Bottas tijdens de race heeft hij dus niet. Ook zijn gebrek aan ervaring mag geen reden meer zijn, het team zou dan ook in onderhandeling zijn met F2-kampioen Felipe Drugovich om hem te vervangen voor volgend jaar.
4. McLaren is op dreef
De snelste stijger van het jaar is waarschijnlijk McLaren, dat na een teleurstellende eerste helft van het seizoen enkele updates heeft doorgevoerd die de oranje wagens plots doen meestrijden voor de ereplaatsen. Met een tweede en derde plek in Japan, en daarmee ook Piastri zijn eerste podium, was McLaren dan ook duidelijk het tweede snelste team. In het constructeurskampioenschap zijn het echter Ferrari en Mercedes die voor de tweede plek strijden, McLaren moet door die trage start aan het begin van het seizoen genoegen nemen met de strijd om de vierde plek met Aston Martin.
5. Rivaliteit tussen Hamilton en Russell?
Vorig seizoen liet Lewis Hamilton zich voor het eerst in lange tijd verslaan door Mercedes-teamgenoot George Russell in de heropbouwfase van het team, dit jaar lijkt de zevenvoudige wereldkampioen meer van zich af te bijten. Als beide piloten dichtbij elkaar op de baan zijn, lijken ze allebei dan ook geen krimp te willen geven, waardoor Mercedes ze maar op een verschillende strategie heeft gezet om nodeloze gevechten te vermijden. Beide Britten lijken dan ook niet zo harmonieus meer te strijden voor een maximaal resultaat voor het team. Of wilt de ervaren rot zich simpelweg niet laten verslaan door de jonge hond?