De Ferrari 212 is een zeldzame en redelijk miskende auto. Hij was de voorganger van de beroemde 250, en er werden slechts 78 exemplaren van gemaakt. “212” verwijst naar de inhoud van een enkele cilinder. Aangezien het een V12 is, bedraagt de totale cilinderinhoud dus 2,6 liter. Het vermogen bedraagt 170 pk en wordt via een manuele vijfbak aan de grond gezet. Dat was ongezien voor die tijd. De remmen waren ook modern: vier schijfremmen.
Een van de laatste exemplaren
Dit exemplaar werd eind 1952 geproduceerd en van een koetswerk voorzien door Pinin Farina. Het is een van de laatste exemplaren die er werden gebouwd. Het model speelde al in op de aankomende nieuwigheden en op de 250 Europa die Ferrari voorbereidde, met de kenmerkende voorkant. Zoals de naam “212 Europa” aangeeft, was het model bestemd voor Europa. Maar voor het verkocht werd, was dit voertuig een tentoonstellingsvoertuig, onder meer voor de salons van Genève en Turijn in 1953, maar ook voor de reclame. Daarna werd de auto verkocht aan een man uit Parijs, Pierre Guichenne.
Alle kleuren
Tussen 1958 en 1990 wisselde de auto regelmatig van eigenaar… en van kleur. In 1990 belandde hij bij een bekende historicus van het merk, Wayne Obry. Die stuurde de auto naar zijn werkplaats in Wisconsin, in de Verenigde Staten, om hem tussen 1991 en 1993 uiterst minutieus te restaureren.
Verschillende overwinningen
De auto werd daarna getoond op verschillende concours, waarvan hij het merendeel won. Onder meer het beroemde concours van Pebble Beach, waar hij 100 punten kreeg voor zijn staat. Ongezien voor een Ferrari. Nadien veranderde hij opnieuw van eigenaar en kreeg hij een verjongingskuur in dezelfde werkplaats.
Miljoen
Nieuwer dan nieuw, perfect onderhouden, vlot werkend,… Deze Ferrari gaat bij RM Sotheby’s op 19 en 20 augustus in Monterey in Californië onder de hamer. De prijs zou meer dan een miljoen euro moeten bedragen. Wat nog relatief democratisch is voor zulke historische Ferrari…