Het salon van Parijs was voor Ferrari de uitgelezen gelegenheid om zijn ‘groene’ plannen uit de doeken te doen. Paradoxaal voor een merk dat van prestaties zijn leidmotief heeft gemaakt. En toch, dankzij het HELE-systeem daalt het verbruik terwijl de prestaties erop vooruit gaan.
Efficient - very – Dynamics
In navolging van het EfficientDynamics-systeem van een bepaalde Beierse constructeur, mikt de HELE-technologie (High Emotion Low Emission) op meer rijplezier bij een lager verbruik.
Zo daalde ook de CO2-uitstoot van 299 naar 270 g/km. Ferrari benadrukt dat de schadelijke uitstoot in de stad zelfs met 23 procent daalt, om de eenvoudige reden dat Ferrari’s vooral in de stad worden gebruikt. Raar, vind je niet?
Start & Stop
Aan het rode licht genieten van de schitterende sound van een Ferrari-motor is er helaas niet meer bij. De California is vanaf nu voorzien van een start-stopsysteem dat de motor stillegt als de auto stilstaat en weer start in slechts 230 milliseconden.
Andere maatregelen hebben betrekking op het koelvloeistofcircuit, de ventilator met geregelde snelheid,een beter beheer van de versnellingsbak die nu beter bij de rijstijl aansluit en de efficiëntere airco die minder energie verbruikt. Dat alles verhoogt het koppel met 25 Nm. Maar we betwijfelen of je dat in je rug zult voelen.