Na de Monza SP1 en SP2 die Ferrari in 2018 voorstelde, haalt het merk nu het doek van het derde lid van zijn ‘Icona’-familie: de Daytona SP3.
In dit geval gaat het niet om een ‘one-off’, in tegenstelling tot de BR20 en andere specials die als uniek stuk gebouwd worden door de beroemde Italiaanse autobouwer. De Icona-reeks wordt immers in beperkte oplage gebouwd: 599 exemplaren van deze SP3 Daytona lopen vanaf eind 2022 van de band.
Hommage
Terwijl de Monza SP1 en SP2 barchetta-modellen een hommage waren aan de iconische Ferrari-modellen van de jaren ’50, knipoogt deze Daytona SP3 naar “de legendarische sportieve prototypes van de jaren ‘60”. Meer specifiek naar de 330 P3/4, 330 P4 en 412 P die het podium bezetten tijdens de 24 uren van Daytona in 1967.
Atmosferische V12
Het hart van deze schoonheid is één van de meest kenmerkende motoren uit Maranello: een atmosferische V12 met een cilinderinhoud van 6.496 cm³ die ook terug te vinden is onder de motorkap van de 812 Competizione. Maar hier krijgt hij een plaatsje centraal achterin en levert hij 840 pk. Een record voor een Ferrari-motor! Het maximumvermogen wordt afgeleverd bij een indrukwekkend toerental van 9.250 t/min, net voor de begrenzer ingrijpt bij 9.500 t/min. De motor wordt gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, waardoor de Daytona SP3 vanuit stilstand naar de 100 km/u sprint in amper 2,85 seconden en naar 200 km/u in 7,4 seconden! De topsnelheid bedraagt dan weer 340 km/u.
1.485 kg
De Daytona SP3 is voor een groot stuk opgetrokken uit composietmaterialen en zet slechts 1.485 kg op de weegschaal. Daarmee kan hij uitpakken met een duizelingwekkende gewicht/vermogensverhouding van 1,77 kg/pk.
Weet echter dat, zelfs wanneer je portefeuille dik genoeg is om de 2 miljoen euro te betalen die Ferrari vraagt in ruil voor deze indrukwekkende machine, alle exemplaren al een eigenaar gevonden lijken te hebben...