Binnenkort bestaat de auto 130 jaar en komt er opnieuw een kantelpunt aan. De ontwikkelingen die eraan komen zullen alles grondig veranderen. Te beginnen bij onze perceptie van de merken. Ferrari een ambachtelijke bouwer van exclusieve sportwagens met symfonische V8 en V12 voor een handjevol gelukkigen? Dat zal er binnenkort anders uit zien.

Een FUV

In een interview aan Top Gear verklapte de grote baas van Ferrari, Sergio Marchionne, dat de SUV er dan toch komt. Of liever: een “FUV”. Ferrari wil de S van “sports” vervangen door de “F” van Ferrari. De auto moet dus rijden als een Ferrari, ondanks zijn bodemvrijheid, zijn gewicht en zijn vier deuren. Tijd voor de puristen om moord en brand te schreeuwen?

Elektrisch

De uitstootnormen bezorgen Marchionne ook kopzorgen: tegen 2020 mag de gemiddelde uitstoot van een modelgamma nog maar 95 g/km bedragen. Marchionne windt er geen doekjes om: “De boetes zijn zodanig hoog dat we de auto’s die het ons moeilijk maken niet meer zullen bouwen.” Bij Bloomberg doet de CEO er nog een schepje bovenop: “Als er een elektrische supercar komt, zal het bij Ferrari zijn. De mensen zijn onder de indruk van wat Tesla doet. Ik wil het werk van Elon (Musk, CEO van Tesla, nvdr.) niet minimaliseren, maar het is haalbaar voor iedereen.”

Andere verrassingen?

In de wandelgangen wordt er gefluisterd dat Ferrari vandaag werkt aan een nieuw instapmodel dat opnieuw het Dino-logo moet krijgen. Een lichte auto met motor centraal achterin – wellicht de V6 biturbo uit de Alfa Romeo Giulia/Stelvio Quadrifoglio of van bij Maserati. Daarnaast werken de Italianen aan plug-inhybrides om de CEO2-uitstoot drastisch te doen dalen maar tegelijk de magie van de verbrandingsmotor te behouden. Krijgen de volgende 812 Superfast en GTC4Lusso een atmosferische V12 met elektromotor?