PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

1. Maserati Quattroporte

Het meest trieste nieuws komt misschien wel van Maserati, dat aankondigt zijn laatste Quattroporte te hebben gebouwd. En daarmee verlaat niet enkel de iconische luxeberline het gamma van de Italiaanse constructeur, in afwachting van een elektrische opvolger die hopelijk ergens binnen de paar jaar op de markt komt, maar het betekent ook het einde van de V8 van Maserati. Om dat einde in de verf te zetten, kreeg de allerlaatste Quattroporte een unieke uitvoering, de Grand Finale, met de speciale kleur Blu Nobile en een fraai bruin lederen interieur met houtafwerking. Zijn 3,8 liter-V8 met twee turbo’s levert 580 pk, goed voor een topsnelheid van 326 km/u. We zullen zijn klank missen!

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

2. Ferrari SF90 Stradale

Naast Maserati heeft vooral Ferrari zijn hele gamma flink uitgedund. Maar liefst vier modellen komen aan het einde van hun productierun, te beginnen met de SF90 Stradale. Deze eerste plug-inhybride van Ferrari kwam in 2019 op de markt en kwam bovenaan het V8-gamma te staan dankzij zijn 1.000 pk sterke combinatie van een 4 liter-V8 met twee turbo’s (780 pk) en drie elektromotoren (in totaal 220 pk). Na vijf jaar is het dus gedaan met de SF90, hoewel de extremere SF90 XX nog in productie is. Er komt wel een facelift aan, die een andere naam zou moeten krijgen en dus als ‘nieuw’ model bestempeld wordt door Ferrari.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

3. Ferrari Roma

Verrassender is misschien wel het einde van de Ferrari Roma, of toch de coupéversie van de sierlijke grand tourer van het Italiaanse sportwagenmerk. De Roma introduceerde in 2019 een nieuwe designtaal voor het merk, met ononderbroken vormen en veel inspiratie uit het verleden. De Roma Spider, die pas in 2023 werd voorgesteld, blijft wel nog even in productie. Of er een update komt voor de Roma, is nog niet bekend.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

4. Ferrari 812 GTS

Dat de 812 GTS op pensioen mag, is logischer te verklaren: Ferrari heeft namelijk al zijn opvolger, de 12Cilindri, voorgesteld. De 812 GTS was de eerste in serie geproduceerde cabrio van Ferrari met een V12 voorin sinds de Daytona Spider uit 1969. Een formule die duidelijk aansloeg, gezien de beslissing van het merk om de 12Cilindri meteen als coupé en als Spider te introduceren. Beide modellen delen ook grotendeels hun atmosferische 6,5 liter-V12, maar waar die op 800 pk blijft steken in de 812 GTS, haalt de 12Cilindri 830 pk.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

5. Ferrari 812 Competizione (A)

In diezelfde lijn is het ook bijna gedaan met de productie van de Ferrari 812 Competizione, de extremere versie van de 812, met zijn opvallende uiterlijk zonder achterruit – inderdaad, nog voor de Polestar 4 daarmee de krantenkoppen haalde. De Competizione kreeg ook als eerste Ferrari vierwielsturing, waarmee hij een rondetijd van 1:20 minuten haalde op Fiorano, bijna net zo snel als de LaFerrari. In totaal zullen er 999 Competizione’s en 599 Competizione A’s met open dak zijn gebouwd. Maar hun geest leeft verder, want het is dit model waaraan de nieuwe 12Cilindri zijn motor heeft ontleend.