Lamborghini publiceerde onlangs een teaservideo waarin we de motor van de opvolger van de Huracan kunnen zien en horen klimmen tot 10.000 toeren! Een clipje dat ons aan het denken zette: welke straatlegale auto’s kunnen het hoogste toerental halen?

Advertentie
Advertentie

5. Lamborghini... Temerario? – 10.000 toeren

We kennen zijn naam misschien nog niet, maar we weten wel al bijna alles over de motor van de opvolger van de Huracan. Een machine die helaas niet de atmosferische V10 van zijn voorganger overneemt, maar die zal genieten van een gloednieuwe hybride biturbo-V8 van 4 liter met een platte krukas. Op zijn eentje ontwikkelt die verbrandingsmotor al een forse 800 pk en 730 Nm koppel, maar het meest indrukwekkende is natuurlijk dat hij tot 10.000 toeren per minuut klimt! We zijn dan ook razend benieuwd om meer te weten te komen over het model.

4. Ariel Atom 500 V8 – 10.600 toeren

In 2008 besloot Ariel een V8 achterin de derde generatie van zijn Atom te installeren. Een ‘kleine’ 8-cilinder-in-V van slechts 2,4 liter groot, die wel in staat was om tot 10.600 toeren door te trekken! Bovendien leverde deze bijzondere motor een vermogen van 500 pk, terwijl de hele auto amper 500 kilo op de weegschaal legde! Daarmee kon je dit scheurijzer in slechts 2,5 seconden naar 100 km/u katapulteren, terwijl een topsnelheid van 274 km/u mogelijk was. En ondanks wat je zou vermoeden gezien zijn race-uiterlijk, kan je met de Ariel Atom gewoon op de openbare weg rijden!

3. Czinger 21C en Mercedes-AMG One – 11.000 toeren

De Czinger 21C is de nieuwe recordhouder op de heuvelklim van Goodwood bij de productiewagens en beschikt over een hybride V8 met een platte krukas. Ook deze V8 is niet erg groot, met een cilinderinhoud van slechts 2,88 liter. Maar hij wordt wel bijgestaan door twee turbo’s en elektromotoren voor een totaal vermogen van 1.350 pk! En dat is nog niet alles, want deze motor is in staat om tot 11.000 toeren te klimmen!

De Mercedes-AMG One heeft ook een hybride motor, een record op zak (in dit geval op de Nürburgring) en een rode zone die pas begint bij 11.000 toeren per minuut! Een toerental dat mogelijk wordt gemaakt dankzij zijn rechtstreeks uit de Formule 1 afkomstige V6 met een cilinderinhoud van slechts 1,6 liter. In dit geval wordt de verbrandingsmotor echter bijgestaan door 4 elektromotoren, voor een totaal van 1.063 pk! Daarmee sprint de Duitse hypercar in 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 352 km/u.

2. Aston Martin Valkyrie en GMA T.33 – 11.100 toeren

Beide Britten beschikken over een atmosferische V12 afkomstig van Cosworth die in staat is om tot 11.100 toeren per minuut te halen, maar daar houdt de vergelijking tussen de Valkyrie en de T.33 op. De Aston is namelijk een downforcemonster met een hybride aandrijflijn van 6,5 liter, 850 kW (1.155 pk) en 900 Nm koppel. De GMA T.33 is dan weer de ‘normalere’ versie van de T.50, vooral bedoeld om je mee te amuseren op de openbare weg in plaats van ronderecords te vestigen op het circuit. Om dat te bereiken, werd het piekvermogen van zijn 3,9 liter-V12 teruggeschroefd tot 615 pk en 451 Nm koppel, maar hij heeft wel nog steeds een manuele zesversnellingsbak!

1. GMA T.50 – 12.100 toeren

De GMA T.50 is de grote broer van de T.33 en beschikt over dezelfde handbak en zelfs dezelfde V12 als die laatste, maar dan tot het uiterste gedreven! In dit geval levert die motor namelijk 55 pk en 28 Nm extra, voor een totaal van 670 pk en 479 Nm koppel, maar vooral met de mogelijkheid om in amper 0,3 seconden tot 12.100 toeren te klimmen! Merk op dat de T.50 ook minder dan een ton weegt. Het mag dus niet verbazen dat de 0 tot 100 km/u in amper 2,8 seconden achter de rug is, voor een topsnelheid van 364 km/u. Prestaties waar je met drie van kan genieten, aangezien de Britse schone een centrale zitpositie heeft, met twee zijdelings gemonteerde passagierszetels.