Het nieuws deed heel wat stof opwaaien en zelfs het tv-journaal besteedde er aandacht aan: de Fiat 500 komt niet door de technische controle. Fiat en de technische controle wijzen elkaar met de vinger. Maar ondertussen is dit wel anti-reclame voor Fiat en worden eigenaars en verkopers van de Fiat 500 met vragen opgezadeld.
Vijftig procent
Uit cijfers van GOCA (Groepering van erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs) blijkt dat vijftig procent van de Fiats 500 die op de technische controle aangeboden worden, voor de schokdempers worden afgekeurd. Tijdens de test moet een score van twintig procent of meer gehaald worden. De Fiat 500 scoort daarbij soms zelfs nul procent. Rode kaart!
Zeker weggedrag
Die rode kaart is echter onterecht. De Fiat 500 wordt immers alleen in België afgekeurd. Dat doet enkele vragen rijzen. Fiat Belgio benadrukt overigens dat de Fiat 500 vijf sterren behaalde op de EuroNCAP-test. Tijdens onze testrit konden we trouwens aan den lijve ondervinden dat de auto een uitstekende wegligging heeft.
Wie heeft gelijk?
Het probleem stelde zich enkele jaren geleden al. Lichte autootjes stonden tijdens de vibratietest te stuiteren op de achteras. De oplossing was nochtans vrij simpel: de koffer verzwaren. Zo legde ik na een mislukte controle met een Citroen AX een grot pak waspoeder in de koffer, met een groen controlebewijs als gevolg. Het wordt dus hoog tijd dat Fiat en GOCA een compromis uitwerken zodat de verkoopcijfers van de Fiat 500 niet naar beneden duikelen.