In 1955 onthulde Fiat de 600, een comfortabeler en krachtiger model dan de populaire kleine 500. Carlo Abarth zag er een mooie kans in om er zijn eigen raceversie van te maken. Zo ontstond de 750, op basis van een 600-platform en met een koetswerk van Zagato. Dat herken je meteen aan zijn “double bubble”-dak.
Bijna 42 pk
Abarth nam de kleine watergekoelde viercilinder onder handen. Die was daarna 750 cc groot en gevoed door een genereuze Weber-carburator. Het resultaat? 41,5 pk! Lach niet: in 1957 behaalde dit ding de eerste drie plaatsen in de Mille Miglia in zijn cilinderinhoudsklasse.
En net door die afkomst is dit ding graag gezien in bijna alle rally’s. De Fiat is extreem dynamisch, maar kan ook verleiden met zijn chromen details en zijn geweldige snoet.
Te koop
Gezwicht? Mooi zo. RM Sotheby’s veilt een exemplaar uit 1956 op 7 september. De Fiat wordt geschat op € 80.000 tot 95.000. Duur voor een auto met 750 cc? Vergeet niet dat eender welke andere Zagato met stamboom oneindig veel meer waard is!