Ford laat de Fiesta vallen en Volkswagen zegt dat er geen opvolger komt voor de Polo omdat die te duur wordt om te ontwikkelen… maar Fiat blijft geloven in het segment waarin het altijd populair was. Dat zei de CEO van het merk, Olivier François, bij de Britse collega’s van Autocar. Het wegvallen van de Fiesta en de Polo is volgens hem zelfs een pluspunt voor de strategie van het Italiaanse merk, omdat het dan vrij spel heeft in dat segment.

A- en B-segment

Fiat wordt een 100% elektrisch merk, maar op dit moment is het elektrische aanbod nog beperkt, met enkel de 500e in de catalogus. Maar er zou een elektrisch model met de afmetingen van de Punto in de pijplijn zitten, dat gebruik maakt van het onderstel van de Peugeot e-208 en de Opel Corsa-e, merken die ook tot het Stellantis-concern behoren.


Daarmee is het B-segment gecoverd, maar Fiat wil nog kleinere elektrische auto’s lanceren, naar het voorbeeld van de Panda. Het deed daar in 2019 al een aanzet toe met de Centoventi concept die te zien is op de foto’s bij dit artikel. Of die even betaalbar wordt als de Panda is weinig waarschijnlijk.François zegt immers dat de enige manier om kleine elektrische auto’s met hun dure batterijen rendabel te maken, ze een premium positionering te geven. Maar de synergieën die mogelijk zijn binnen Stellantis, moeten de productie- en ontwikkelingskosten wel beperken.