Simpel
De Panda dankt zijn reputatie niet aan zijn sensuele lijnen of buitenaardse prestaties. Neen, het belang van deze kleine vlo ligt ergens anders. Het is een auto die altijd tot je dienst staat, ongeacht je behoeften. Deze kleine Napolitaan (dat leggen we zo meteen uit) is functioneel tot de laatste bout. Nochtans heeft de nieuwe Panda zijn hoeken wat afgerond en dumpte hij het design van een schoendoos.
De Panda heeft een simpele presentatie, maar het design is vernuftiger dan je op het eerste gezicht ziet. De Italiaanse invloed vind je vooral in het interieur, met een design dat neigt naar kubisme. Zelfs het stuurwiel ziet er hoekig uit. Het ontwerp is tegelijk grappig, dankzij kleine vierkantjes op de zetels, de vorm van het stuurwiel en de originele dakhemel.
Functioneel
De nieuwe Panda meet 365 cm in de lengte, 164 cm in de breedte en 155 cm in de hoogte. Hoewel het design sterk lijkt op de voorganger, is de nieuwkomer overal gegroeid. Fiat heeft er geen obsessie van gemaakt om auto zo klein mogelijk te houden, maar de Nuova Panda heeft nog altijd de ideale afmetingen voor zijn favoriete terrein: de stad.
De Panda is klein en toch ruim, het blijft verbazingwekkend hoeveel plaats er is in het interieur. Zelfs de passagiers achterin worden helemaal niet gestraft en genieten van voldoende hoofdruimte, ook voor grote jongens. Met name de koffer verdient een pluim: van 225 tot 260 liter (naargelang de hoek van de rugleuning van de achterbank) groeit het volume tot maximaal 870 liter. Alleen goed nieuws dus? Niet helemaal, want de neergeklapte achterbank vormt een vervelend obstakel bij het inladen. De vloer is niet helemaal vlak. Ik weet het, ik ben aan het muggenziften.
Napolitaan
De kleine Panda is Italiaanser dan ooit. Niet alleen overtuigt zijn stijl meer dan een identiteitskaart (vooral binnenin), maar Fiat heeft ook besloten om de productie te verhuizen van de fabriek in Polen naar die van Pomigliano, in de buurt van Napels. Die fabriek stond ooit bekend om de Alfa Sud, bouwde tot voor kort de Alfa 159 en herleeft nu dankzij de Panda. Er werd serieus geïnvesteerd en op termijn zullen er 3.000 personen werken. Ik kan je verzekeren dat ze er heel erg hightech uitziet.
Frisse motoren
Zoals Fiat had aangekondigd, geniet de nieuwe Panda van de kleine tweecilinder TwinAir, ingewijd door de Fiat 500. Hij neemt niet alleen de turboversie met 85 paarden over, maar vult het gamma aan met een atmosferische versie die 65 paarden levert. Het motorenpalet wordt vervolledigd met de aloude 1.2 Fire, die wellicht nog de val van Pompeï heeft meegemaakt maar nog altijd trouw op post blijft. Hij werd lichtjes aangepast en levert ongeveer 69 pk.
Er is ook nog altijd sprake van een diesel in deze Panda, een 1.3 MultiJet met 75 pk. Er zijn ook versies met lpg en natuurlijk aardgas beschikbaar, al zijn die niet echt van belang voor onze markt. En er is meer, want in 2012 volgt een variant met vierwielaandrijving.
Remt helemaal zelf
De VW Up! is niet langer de enige in het segment die over een automatisch remsysteem beschikt (tot 30 km/u). Ook de Panda heeft het. De andere uitrusting bestaat onder meer uit het navigatiesysteem Blue&Me-TomTom Live, de stereo met cd- en mp3-speler, het transparante elektrische open dak Skydome en de gerobotiseerde versnellingsbak Dualogic in combinatie met de tweecilinder TwinAir.
Onze indrukken
We hebben het al gezegd, maar ik herhaal het omdat het zo verrassend is: alles is vierkant. Het stuur, de tellers, de knoppen, de weergave van de klimaatregeling, de radio, de versnellingspook: echt alles. Nochtans is de sfeer binnenin helemaal niet ernstig, maar eerder kinderachtig speels. Bij de eerste test viel onze keuze op de TwinAir-versie met 85 pk. De kleine tweecilinder toont altijd spirit, klimt dapper in de toeren en knettert van geluk. Maar zijn koppel van 145 Nm wordt al snel nipt zodra de weg bergop gaat.
Het lijkt misschien vreemd, maar de 1.3 MultiJet diesel toont zich ondanks 10 pk minder beter op zijn gemak. De reden? Een groter koppel vanaf de laagste toeren. En vanaf 2.000 tr/min gaat voel je dat het nog vlotter gaat.
Op het korte testtraject was het moeilijk om een definitief oordeel te vellen over het comfort. Maar dat lijkt aanvaardbaar (afgezien van enkele windgeluiden) en in ieder geval beter dan in de Fiat 500. Het weggedrag lijkt gezond, al helt de Panda wat over in bochten. Combineer deze koetswerkbewegingen met zetels die onvoldoende steunen en je eindigt al snel op de schoot van de passagier als je een bochtige weg enthousiast aansnijdt.
De Panda wordt voorgesteld op het salon van Brussel en zal beschikbaar zijn voor minder dan 10.000 euro.