Hij is 4,54 meter lang, maar deze Tipo kondigt zich, aldus de constructeur, aan als een berline met een genereus interieur. De koffer zou bijvoorbeeld een volume hebben van 520 liter. De Tipo is momenteel enkel verkrijgbaar als berline met aparte koffer, maar zou beschikbaar worden als ruimere berline en als break.

4 moteren en 2 aandrijvingen
Het aanbod is eenvoudig gehouden. Voor een wagen waarvan het doel vooral is om de prijs laag te houden, is het normaal dat Fiat de zaken niet te complex heeft gemaakt. De Tipo zal dus verkrijgbaar zijn met twee benzinemotoren (1.4 Fire van 95 pk en de 1.6 E.torQ met 110 pk) en met twee diesels (1.3 MJet van 95 pk en de 1.6 MJet met 120 pk).

Wat overbrenging betreft, zijn alle modellen voorzien van een manuele bak (met 5 of 6 verhoudingen), maar de benzinemotor met 110 pk kan desgewenst met een automatische zesversnellingsbak worden gecombineerd. In onze contreien zal vooral de 1.3 MJet op het meeste bijval kunnen rekenen door zijn CO2-uitstoot van 98 gr/km.

Uitrusting
Fiat heeft aangekondigd dat het drie afwerkingsversies voorziet, twee soorten velgen (16 of 17 inch) en vier configuraties voor het interieur. Bij de mogelijke uitrusting moet je je niet verwachten aan adaptieve cruise control en dergelijke, maar bij de topversies zagen we wel een multimediascherm dat is uitgerust met Bluetooth, touch screen, TomTom 3D navigatie… Wat comfort betreft, kan de Tipo wel uitpakken met multifunctioneel stuur, cruise control en automatische airco.

Prijs
De voorstelling en de commercialisering in België zal gebeuren vanaf het Salon van Brussel, in januari 2016. Het instapmodel van de Tipo zal 14.100 euro kosten, maar Fiat voorziet ook versies die rijkelijker uitgerust zijn (voor 16.500 euro) of volledig zijn uitgerust (17.500 euro).