Ademe, het Franse agentschap voor milieu en energie, boog zich over de uitstoot van fijnstof. Daaruit kwamen verschillende conclusies, onder andere over de vooruitgang van fijnstoffilters in de meest recente auto’s met verbrandingsmotoren. Vandaag is die uitstoot bijna onbestaande aan de uitlaat. Fijnstof is tegenwoordig vooral afkomstig van rem- en bandenslijtage. 

Gelijkspel voor elektrische auto’s en verbrandingsmotoren… 

Een voordeel voor elektrische auto’s is dat ze, naast het feit dat ze niet beschikken over een verbrandingsmotor, remmen door middel van energierecuperatie. Ze verslijten hun remblokjes amper of niet en stoten op dat vlak dus geen fijnstof uit. Een overwinning voor de elektrische auto. Maar de banden zijn een andere zaak. Een batterij-elektrische auto is vaak uitgerust met bredere banden dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. Ze zijn ook zwaarder en verbruiken dus meer rubber. Een overwinning voor de auto met verbrandingsmotor dus. Resultaat: de twee types aandrijving spelen gelijkspel wat de uitstoot van fijnstof betreft...

Niet enkel fijnstof telt

Vervuilen elektrische auto’s dus evenveel als auto’s met verbrandingsmotoren? Uiteraard niet. Ademe wijst erop dat verbrandingsmotoren ook stikstofoxides uitstoten en vluchtige organische stoffen die schadelijker zijn dan eender welk fijnstofdeeltje dat een elektrische auto uitstoot. Het elektrificeren van het wagenpark is dus ongetwijfeld niet voldoende. Ademe vraagt om elektrische auto’s lichter te maken, maar ook om alternatieve mobiliteitsoplossingen te vinden, en zuinig te rijden.


?