We presenteren je een nieuwe rubriek op Vroom, gewijd aan auto's die schitteren in films en televisieseries. De auto en de zevende kunst is een prachtig liefdesverhaal dat vandaag nog altijd geschreven wordt. Van trouwe handlanger tot gruwelijke vijand, de auto heeft tal van rollen vervuld en kaapte soms zelfs de aandacht weg van de acteurs.
Deze keer plaatsen we een cultserie in de kijker: De Speelvogels, beter bekend als The Persuaders.
Korte terugblik
We schrijven 1971, een seizoen van 24 afleveringen verschijnt op het scherm. Het succes is zeker niet te vergelijken met de CSI-achtige reeksen die er tegenwoordig in overvloed zijn. Ondanks de eerder bescheiden start wordt The Persuaders toch een cultserie. Door de humor natuurlijk, maar vooral door het charismatische duo. Terwijl de serie een relatief succes kende aan deze kant van de oceaan, heeft de vis in Amerika niet echt gebeten.
Om ervoor te zorgen dat de mayonaise pakte, gebruikten de producers een gemakkelijk cliché door de aristocratische Brit, Brett Sinclair (Roger Moore), een duo te laten vormen met de eigenzinnige Amerikaan Danny Wilde (Tony Curtis). De ene houdt van traditie, de andere van benzine. Ze zijn steenrijk maar vervelen zich te pletter en zoeken ontspanning in blote vrouwen, paradijselijke omgevingen en droomauto's.
Aston Martin DBS
Een verfijnde epicurist zoals Brett Sinclair kon uiteraard niet gekoppeld worden aan een groot Amerikaans monster vol chroom. Zijn edele Aston Martin DBS heeft alles van een muscle car maar met een Brits sausje. De stamboom, het evenwicht en de elegantie van de DBS passen perfect bij het temperament van de jonge aristocraat. Maar laat de teugels los en er stormen 350 paarden naar de achterwielen.
Dino 246 GT
Voor Danny Wilde, een zware gokker en liefhebber van alles wat blinkt, is de Dino perfect: een wilde en schreeuwerige auto waar je moeilijk naast kunt kijken. De Dino werd ontwikkeld door Ferrari maar kreeg geen steigerend paardje "bij gebrek aan cilinders" (twaalf was het minimum!). De Dino sloeg een slap figuur met zijn kleine V6 die maar 190 pk levert. Nogal weinig om de concurrentie met de Aston aan te gaan, maar de 'kleine espresso' heeft wel als voordeel dat zijn motor achterin ligt, waardoor hij echt aan de weg kleeft.
Leuke anekdotes
In de allereerste aflevering vechten de twee hoofdrolspelers een nipte strijd uit op de bochtige wegen in het achterland van Nice. Ondanks zijn verleden als racepiloot en zijn extra pk's, parkeert Brett Sinclair zijn Aston op hetzelfde moment voor het hotel als Danny zijn Dino. Gelijkspel. Dat is natuurlijk cinema, maar als het een échte wedstrijd zou geweest zijn, dan was het resultaat mogelijk hetzelfde. Terwijl de Aston DBS van Sinclair alle kenmerken had van een V8-versie, lag onder de motorkap nog een oude zescilinder-in-lijn van de eerste versies. De reden? Aston wilde zijn nieuwe model promoten, maar had alleen nog een oude zescilinder ter beschikking voor de productie.
De nummerplaten zijn ook de moeite waard: BS1 voor de Aston (voor Brett Sinclair) en een Italiaanse plaat ingeschreven in Modena (thuisbasis van Ferrari) voor de Dino. De nummerplaat van de Aston was natuurlijk vals. De echte eigenaar was een zekere Billy Smart, die de productieploeg de toelating had gegeven om ze te gebruiken.
De twee auto's bestaan nog altijd. De Aston is in handen van een Britse verzamelaar. Over de Dino bestaan er twijfels, maar naar verluidt bevindt de auto zich ergens in Italië.