Fiat Multipla (1998-2010)

De Multipla werd van in het begin bespot en bestempeld als ‘het lelijke eendje’. Zijn bizarre formaat heeft nochtans voordelen. Door het brede koetswerk is de Multipla een 3+3-zitter en is er voorin plaats voor drie volwaardige zetels. In 2010 probeerde Fiat het design klassieker te maken met een facelift.

Opel Ampera (2011-2015)

General Motors hoopte op een doorbraak van de elektrische voertuigen met de Chevrolet Volt en zijn Europese tegenhanger, de Opel Ampera. Best een bruikbare auto, want hij haalt toch 80 km (elektrisch) tot 500 km (met benzinemotortje als range extender) rijbereik voor vier personen. De technologie bleek echter te duur; zelfs een forse prijsdaling in 2013 mocht niet baten. Uiteindelijk verkocht GM een kleine 10.000 exemplaren van de Opel Ampera in Europa.

Renault Laguna (2008-2015)

Uiteindelijk was Renault erin geslaagd om komaf te maken met de matige betrouwbaarheid van de vorige Laguna’s. De Laguna van de derde generatie is een betrouwbare auto met stille en zuinige dieselmotoren, een goede afwerking en een uitstekend weggedrag. De economische crisis, de mindere vraag naar grote berlines van massamerken en ook wel het vreemde design speelden in zijn nadeel. Binnenkort lanceert Renault een opvolger met een nieuwe naam: Talisman.

Audi A2 (1999-2005)

Het schoolvoorbeeld van een auto die zijn tijd te ver vooruit was. In deze kleine monovolume vind je indrukwekkende technologie voor dit segment, zoals een koetswerk uit aluminium of een zuinige driecilinder TDI. Minder goed waren de buitensporige prijzen, de kunststoffen binnenin en de harde ophanging.

Mercedes R-Klasse (2005-2013)

Met de grand sports tourer R-Klasse lanceerde Mercedes een nieuw concept, iets tussen een monovolume en een terreinwagen. Comfortabel, ruim en goed afgewerkt, maar ook nogal moeilijk te positioneren binnen de markt, duur in aankoop en ietwat lomp en zwaar om te besturen. Succes bleef uit, waarop Mercedes besloot het model geen opvolger te geven.