Het blijft altijd even wennen. De transmissie pruttelt tegen bij lage snelheden, het gaspedaal reageert fel en de GT-R mist zachtheid. Vanaf de eerste meters is de toon gezet. Meer nog dan het relatief gedempte geluid en de bijna klassieke sfeer, geven de sensaties de doorslag. De GT-R is een raket gebouwd om snel door de bochten te gaan, geen kleine stadswagen waarmee je zaterdagochtend gaat shoppen.
Het is zover, tijd om te rijden!
De eerste meters lijken eerder een ‘marteling’ voor onze testwagen, die niet houdt van stapvoets rijden. Geen probleem: voor ons zien we vier rijstroken zonder verkeer. Verkeerslichten? Die zijn er niet. Laten we geleidelijk versnellen. Schakelen gaat snel, we zitten al in zesde terwijl we nog maar 80 km/u rijden. We duwen lichtjes het gaspedaal in. Een gigantische hand lijkt de GT-R te katapulteren, terwijl het gefluit van de transmissie en het gegrom van de motor een harmonie vormen. Er zit leven in dit beest! En hij heeft nog niet eens alles laten zien.
Wat verandert er?
Esthetisch is er aan dit 2015-model niets veranderd. Nissan werkte aan de technische details: aangepaste schokdemping voor meer comfort (zonder het weggedrag te verstoren), een preciezere stuurbekrachtiging en een betere isolatie. Het doel was om de auto aangenamer te maken in dagelijks gebruik, zonder afbreuk te doen aan zijn temperament wanneer het sneller gaat.
V6 biturbo
Technisch zijn de eigenschappen hetzelfde: we vinden dus nog altijd de 3,8 liter V6 biturbo die 550 pk een koppel van 632 Nm levert. De motor wordt gecombineerd met een zesbak met dubbele koppeling die het vermogen op de vier wielen overbrengt (vooral op de achterwielen) volgens een logica waar zelfs een ingenieur van de NASA hoofdpijn van krijgt. De prestaties zijn niet te temmen: 2,8 seconden van 0 tot 100 km/u (dankzij de agressieve Launch Control) en een topsnelheid van 315 km/u.
Niet zo klein
In deze zwarte kleur rijdt de GT-R bijna ongemerkt voorbij. Zijn afmetingen lijken op die van een gezinsberline (4,67 meter lang, 1,37 meter hoog) en hij klinkt niet zo flamboyant als zijn Italiaanse concurrenten. De vier enorme uitlaten en de ronde achterlichten stralen wel karakter uit.
In het interieur zorgen zachte plastics en leder voor een eenvoudige sfeer, een beetje verouderd in vergelijking met de nieuwste Europese realisaties. Hier is geen sprake van een gepolijste afwerking of obsessionele zorg voor detail. De presentatie is eigenlijk van ondergeschikt belang in de GT-R. Nochtans zal het infotainmentscherm de liefhebbers van games wel bekoren door de uitgebreide informatie.
Woesteling
Laten we recht op ons doel afgaan en het gaspedaal resoluut induwen. De twee turbo’s blazen sterk, de inzittenden worden in hun zetel geduwd, de V6 laat zich horen en de automaat schakelt tussen de versnellingen. De horizon nadert verduiveld snel en de bestuurder moet bij de eerste bocht op de rem staan. De GT-R gooit zijn ankers uit en komt nagenoeg tot stilstand.
Het is even wennen aan de prestaties van deze bolide met zeer directe en chirurgisch precieze stuurbekrachtiging, bijzonder krachtige remmen, onuitputtelijk chassis en krachtige motor. Beetje bij beetje leer je later te remmen en vroeger op te trekken. De GT-R gaat als een torpedo door de bochten en schudt de inzittenden door elkaar maar blijft altijd bij de les. Hij lijkt ons minder speels dan vroeger maar vraagt de nodige ervaring om op de limiet te besturen. Let dus op voor de brutale reacties van deze duivels machine …
Gemakkelijker
De ingenieurs wilden de GT-R gemakkelijker maken voor dagelijks gebruik, maar het is nog altijd niet de ideale auto om in de stad te flaneren. De transmissie houdt niet van manoeuvres, het zicht naar achteren is verschrikkelijk, de koffer is belachelijk klein en de plaatsen achterin zijn alleen goed om bij gelegenheid een kleine persoon te vervoeren. Voor lange trajecten werd de GT-R nochtans rustgevender: de ophanging verteert oneffenheden beter in de Comfort-modus en de isolatie houdt de mechanische en rolgeluiden iets beter buiten. Niet dat deze Nissan nu zo stil wordt als een kathedraal natuurlijk.
Budget
Met een prijs van 94.600 euro is de GT-R nog altijd een koopje. Zijn afwerking is minder verzorgd dan in een Porsche 911 en zijn interieur lijkt uit de mode, maar hij presteert op een verbluffend niveau. Vergeet ook de laatste gadgets zoals rijhulpsystemen, een adaptieve snelheidsregelaar of een head-upscherm. De GT-R is een 100 procent pure sportwagen, alleen voor liefhebbers. Als verbruik realiseerden we een gemiddelde van 15 l/100 km.
Conclusie
De kleine evolutie maakt ‘Godzilla’ iets gemakkelijker in gebruik, zonder evenwel het karakter van dit monster aan te passen. De GT-R rijdt heel doeltreffend en blijft ook acht jaar na zijn presentatie liefhebbers van sportwagens bekoren. Voor de volgende generatie van de GT-R zal Nissan de wetten van de fysica moeten verleggen …