Nadat Stellantis gisteren zijn plannen uit de doeken deed, was het de beurt aan Ford om zijn toekomstvisie toe te lichten. Het ‘Ford+ Plan’ moet ervoor zorgen dat Ford de winst kan opkrikken en opnieuw het invloedrijke merk worden met een grote impact dat het ooit was. Enerzijds door ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van elektrische voertuigen en nieuwe technologieën sneller verloopt, en anderzijds door meer winst te maken op voertuigen met verbrandingsmotoren. Die ideeën leiden tot de oprichting van twee nieuwe divisies: Ford ‘Model e’ en Ford ‘Blue’, naast het bestaande Ford Pro, dat zich richt op de professionele markt met (bedrijfs)voertuigen, laadoplossingen en financiële en operationele diensten.
Geen aparte bedrijven
Die divisies blijven deel uitmaken van Ford, maar kunnen een onafhankelijkere koers varen. Ze kunnen beroep doen op de knowhow van het bedrijf en in ruil innovatie terugleveren aan Ford. Een beetje als start-ups met de steun van een mentor zeg maar. Ford ‘Model e’ moet sneller innoverende elektrische auto’s op de markt krijgen en software en connectiviteitstechnologieën ontwikkelen voor Ford als groter geheel. Ford ‘Blue’ moet het portfolio van ‘iconische’ voertuigen met een verbrandingsmotor in sneltempo uitbreiden. Ford verwijst daarbij naar het voorbeeld van de Bronco en Mustang, die gamma’s op zich geworden zijn, maar ook de F-Series, Ranger, Maverick en Explorer.
De vraag is wat er naast de twee nieuwe divisies en Ford Pro nog overblijft. Ford gaf in het verleden immers te kennen dat het weg wil van de berlines en traditionele voertuigen. Is dit de definitieve uitvoering van dat idee?