Ford kondigde gisteren een kwartaalverlies aan van $827 miljoen. Niet omdat de zaken niet goed draaien – de omzet lag immers 10% hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar – maar wel omdat het zijn investering in Argo AI voor $ 2.7 miljard afschrijft. Het beschouwt die investering daarmee als verloren. Ook Volkswagen, de tweede grote aandeelhouder in Argo, investeert niet langer in het bedrijf.
Autonoom rijden op de lange baan?
De toekomst zag er nochtans veelbelovend uit voor Argo AI. De start-up ontwikkelde artificiële intelligentie die nuttig zou zijn voor zelfrijdende auto’s. Ford zag een grote toekomst weggelegd voor de technologie toen het begin 2017 een miljard dollar investeerde in het bedrijf. Toen in 2019 een samenwerking tussen Ford en Volkswagen werd aangekondigd, maakte Argo AI deel uit van de deal, en werd VW een gelijkwaardige partner in het bedrijf, met vers geld van beide autobouwers.
Maar tijden veranderen. Volledig zelfrijdende auto’s zijn er amper en het is niet duidelijk wanneer dat wel het geval zal zijn. Volgens persbureau Reuters is de waarde van zowat alle bedrijven die onderzoek doen naar zelfrijdende technologieën (Cruise, Waymo, Mobileye) gedaald, terwijl de autosector de afgelopen jaren naar schatting zo’n 100 miljard dollar investeerden. Autobouwers kijken volgens specialisten op tegen de langdurige investeringen in een technologie waarvan ze niet zeker zijn wanneer en of ze ooit winstgevend zal worden, en kiezen eieren voor hun geld.
Hoe moet het verder met Argo AI?
Niet dat ze stoppen met het onderzoek naar die technologieën, maar het wordt wel voor een groter stuk intern gedaan. Ford heeft al met Argo AI afgesproken dat het een deel van het personeel zou overnemen. Volkswagen doet hetzelfde en werk ook verder aan technologie voor autonoom rijden met Bosch en het Chinese Horizon Robotics. Argo AI zelf zegt dat het “zijn missie als bedrijf niet zal verderzetten”. De toekomst van het bedrijf lijkt dus eindig.