Soms moet het fijn zijn om in de Verenigde Staten te wonen – of toch als autoliefhebber. Want waar de Europese merken steeds meer moeten beknibbelen op sportiviteit (al is daar natuurlijk een goede reden voor), tenzij het met een batterij kan, kan je in de VS nog heel wat auto’s met een dikke V8 zonder enige vorm van hybridisering krijgen. Het bewijs: de Ford F-150 Raptor R en zijn grote concurrent, de RAM 1500 TRX, allebei met een supercharged-V8 met meer dan 700 pk. En wij? Wij krijgen de Ranger Raptor, die met zijn EcoBoost-V6 misschien al wat te veel van het goede is.
Update met maar één doel
Maar goed, we zullen niet te veel blijven steken in ons zelfbeklag. Er is namelijk nieuws in het wereldje van de superpick-ups: Ford heeft een modeljaarupdate uitgebracht van de F-150 Raptor R. Een update die maar op één ding is gericht: meer vermogen om de RAM 1500 TRX te verslaan! Waar de Raptor R tot nu toe ‘slechts’ 710 pk (700 bhp) wist te ontwikkelen, gaat de TRX tot... 711 pk. Een achterstand die nu is ingehaald, want dankzij een upgrade van de inlaat en een verder verbeterde afstelling van de motor, haalt de 2024 F-150 Raptor R nu 730 pk (720 bhp) en 868 Nm! Niet voldoende om het verschil te voelen, wel om weer de grootste te hebben.
TRX Demon?
Of zou RAM kunnen terugslaan met een nog krachtigere TRX? De 6,2 liter-V8 uit de pick-up van Stellantis is namelijk dezelfde als die in de Dodge Challenger Hellcat. Een model dat nog een paar superlatieven kreeg na die duivelse topversie, te beginnen met de Demon uit 2017, die 819 pk en 1.044 Nm ontwikkelde. En voor het afscheid van de Challenger, die binnenkort een elektrische opvolger krijgt, was er nog de SRT Demon 170, met maar liefst 1.039 pk en 1.281 Nm dankzij het gebruik van E85 bio-ethanol. RAM heeft dus nog een paar wapens in zijn arsenaal zitten, moest het de pk-kroon willen terugpakken. Komaan, nog een laatste keer zot doen?