Olivier Maloteaux

21 DEC 2023

Test: Lexus LBX, luxe in zakformaat

Lexus breidt zijn gamma uit naar beneden met deze LBX, een kleine crossover die toch dezelfde luxe belooft als zijn grote broers. Een geslaagde zet?

Advertentie
Advertentie

Sterke punten

    Mindere punten

      Lexus, het luxemerk van Toyota, is eerder zeldzaam op de Belgische markt. Om een breder publiek aan te spreken, breidt het merk zijn gamma uit naar beneden met deze crossover LBX (4,19 m lang), gebaseerd op de Toyota Yaris Cross, maar dan met een meer chique insteek. Het model komt terecht in de nog vrij beperkte markt van hoogwaardige kleine SUV’s, waar de Audi Q2, DS 3 en Mini Countryman al aanwezig zijn. De LBX heeft geen gewone verbrandingsmotoren of volledig elektrische versies, maar enkel een ‘zelfladende’ hybride aandrijflijn.



      Braaf design, mooie materialen

      De meeste Lexussen hebben een opvallend design, dat soms zelfs wat te complex wordt. De kleine LBX pakt het een stuk rustiger aan, met vloeiende lijnen. Een minder polariserende look dan zijn grote broers, dus, met als doel een zo breed mogelijk publiek aan te spreken. Ook het interieur is vrij sober vormgegeven. Het is wel bekleed met mooie materialen, met de keuze uit stof, kunstleer van een goede kwaliteit, microvezel of zelfs echt leer (semi-aniline). Voor het koetswerk kan je kiezen uit verschillende tweekleurige tinten met een zwart dak. Maar er is geen panoramadak mogelijk, hoewel je dat wel kan krijgen op de Toyota Yaris Cross...

      Geconnecteerd kleintje

      Wat de multimedia betreft, beschikt de LBX over een digitaal instrumentenpaneel (standaard 7 inch, 12,3 inch vanaf het tweede uitrustingsniveau) en een centraal aanraakscherm van 9,8 inch dat een mooie resolutie heeft. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay (met of zonder kabel) en Android Auto (enkel met kabel). Het is ook mogelijk om de auto te ontgrendelen en te starten met je smartphone, zelfs zonder hem uit je zak te moeten halen. Een smartphone die je trouwens ook kan opladen via inductie en waarmee je de auto zelfs vanop afstand kan besturen voor manoeuvres.

      Chic, maar niet ruim

      Het afwerkingsniveau en de bouwkwaliteit aan boord zijn over het algemeen van een zeer hoog niveau, al zijn er nog wel enkele harde plastics te vinden op de klep van het handschoenkastje en de onderkant van de middenconsole. Maar dat hoeft de chique sfeer niet te verpesten.

      Hoewel de passagiers vooraan comfortabel zitten, word je op de achterbank veel minder verwend: de zitruimte is er beperkt, zowel voor de benen als voor de schouders. En de hoge gordellijn zorgt voor kleine glasoppervlakken, wat voor een ingesloten gevoel zorgt en kinderen het zicht naar buiten belemmert. In het midden zit je bovendien klem tussen de twee andere passagiers op de achterbank, met ook nog eens je hoofd tegen het plafond als je groter bent dan 1,75 m. Er is geen verschuifbare achterbank, met slechts de basis qua modulariteit (in twee delen neerklapbare achterbank, 60/40-verdeling). De kofferruimte is correct, zonder meer. Qua binnenruimte is het dus duidelijk dat de LBX gebaseerd is op de Yaris, en niet op de Corolla.

      Hybride zonder stekker

      Er is maar één motorisatie te vinden onder de kap: een ‘zelfladende’ hybride aandrijflijn, afgeleid van die van de Toyota Yaris/Yaris Cross, maar dan met meer vermogen en gekoppeld aan een krachtigere batterij. Het geheel bestaat uit een atmosferische 1,5 liter-driecilinder op benzine (die niet voor storende trillingen zorgt) en een elektromotor, voor een gecombineerd vermogen van 136 pk. De prestaties zijn niet overweldigend, maar wel correct (0-100 km/u in 9,2 seconden, topsnelheid begrensd op 170 km/u). Het probleem is dat de CVT-automaat van Toyota nog steeds de motor te veel laat loeien onder vollast, wat voor een onaangenaam lawaai zorgt aan boord. Zoals de rest van het Lexus-gamma is de LBX dus vooral aangenaam bij rustig rijden, zonder het rechterpedaal te diep in te drukken. Dan brengt die CVT-automaat de koets soepel en schokvrij in beweging, wat zeer aangenaam is in de stad en in de file.

      De batterij kan niet via een stekker worden opgeladen, en vult zich enkel via de benzinemotor en de recuperatie van remenergie. Je kan maar 2 tot 3 kilometer volledig elektrisch rijden, maar de batterij is wel zeer snel weer vol. En het algemene rendement van deze hybridisering is zeer goed, met een gemiddelde van 4,9 l/100 km tijdens deze test met afwisselend stadsverkeer, kleine kronkelweggetjes en op de snelweg.

      Wendbaar rijgedrag

      De LBX is speciaal ontworpen voor een Europees clienteel. De ingenieurs vertellen ons dat ze de dynamiek van de compacte Audi’s, Mini’s en BMW’s als referentiepunt hebben genomen. Het compromis comfort/rijdynamiek is dan ook geslaagd: de demping is niet superzacht, maar nooit oncomfortabel, terwijl de koetswerkbeweginen (rollen en duiken) zeer goed onder controle blijven. De vooras is efficiënt en de LBX voelt wendbaar aan in de bochten. Alleen jammer dat het stuurgevoel ontbreekt.

      Prijs Lexus LBX

      Deze kleine en chique SUV is ook duur, van 33.580 euro tot 39.760 euro, maar dat is ook het geval bij zijn concurrenten. De LBX is verkrijgbaar in vijf uitvoeringen (LBX, Elegant, Relax, Emotion, Cool) waaraan je nog verschillende optiepakketten aan kan toevoegen. Al is het niet altijd even gemakkelijk om je weg te vinden in de configurator. Zoals wel vaker het geval is bij Aziatische constructeurs, zijn de opties niet à la carte beschikbaar, maar hangen ze af van het gekozen uitrustingsniveau. Gelukkig is de basisversie al correct uitgerust (17-inch lichtmetalen velgen, automatische airco, achteruitrijcamera, navigatie). En de hybride crossover kost weinig in gebruik (laag benzineverbruik, minder slijtage aan de remmen dankzij regeneratie, geen klassieke versnellingsbak of koppeling).

      Ons verdict

      Ja, de kleine Lexus LBX heeft dezelfde luxe en bouwkwaliteit als zijn grote broers. Hij verdient dus zijn premiumbadge en heeft niets te benijden van de concurrentie. De LBX onderscheidt zich vooral met zijn zacht rijgedrag en zijn zuinige hybride aandrijflijn, die ook nog eens betrouwbaar belooft te zijn (10 jaar/200.000 km garantie). Het valt nog te bezien of dat voldoende is om Europese klanten te lokken, die nog steeds erg gehecht zijn aan de bekendere merken als Audi, Mini of zelfs DS als ze veel geld willen uitgeven aan een (kleine) auto... Want ondanks de onbetwistbare kwaliteiten, is Lexus er nog altijd niet in geslaagd om een gelijke te worden van de Duitse premiumconstructeurs in de ogen van de Europese klanten.

      Advertentie
      Advertentie
      Advertentie