William Li, oprichter, voorzitter en CEO van Nio, is onlangs van Shanghai naar Xiamen gereden achter het stuur van een ET7, de grote elektrische berline van de Chinese constructeur. Een rit van 1.044 km die op zich niet zo speciaal is. Behalve dat deze afstand is afgelegd zonder ook maar één keer op te laden, en dat dankzij de nieuwe Ultra Long Range-batterij van 150 kWh van het merk! Nog indrukwekkender: de auto had nog 3% over bij aankomst.

Nieuwe batterij van 150 kWh voor iedereen

En er is nog meer goed nieuws, want deze nieuwe Ultra Long Range-batterij is niet enkel voorbehouden voor de ET7. Hij zou namelijk in alle modellen van het merk passen, inclusief de auto's die vandaag al op de weg zijn. Dankzij een abonnementsformule kunnen Nio-bestuurders namelijk hun lege batterij inwisselen voor een opgeladen unit of zelfs voor een groter batterijpakket. Een operatie die slechts enkele minuten duurt in de speciale wisselstations van het merk.

In Europa en België?

Op papier lijkt deze aanpak van Nio zeer interessant. Wat we nog niet weten, is hoeveel het gebruik van deze immense batterij van 150 kWh extra kost, en wie ervan zal kunnen profiteren. Er zijn momenteel 2.322 'Power Swap Stations' van Nio, maar 2.289 van die wisselstations staan in China, tegenover slechts 33 in Europa en nog geen enkele in België. Zullen Europese klanten ook deze pakketten van 150 kWh kunnen krijgen? Daarover is er nog niets bekend, en we wachten nog steeds op de komst van het merk naar onze markt...

?