Met de nieuwe Ka+ als instapmodel kan Ford de Fiesta gerust hoger positioneren. Begrijpelijk, temeer omdat Volkswagen hetzelfde wil doen met zijn volgende Polo, de absolute rivaal van de Fiesta.
Volledig en luxueus gamma
Je kunt een Fiesta kiezen naar eigen smaak en karakter. Dat is althans het idee: Ford biedt verschillende versies aan, gaande van de sportieve “ST Line” tot de exclusieve “Vignale” met specifieke dienst na verkoop, via de avontuurlijke “Active Crossover” en luxueuze “Titanium”. Qua stijl evolueert hij eerder geleidelijk. De Fiesta lijkt met zijn grotere koplampen wel volwassener te zijn geworden. Zijn afmetingen namen in elk geval toe, met een lengte van meer dan 4 meter (4,04 m).
Rijhulp
De Fiesta krijgt heel wat camera’s, radars en sensoren. In totaal voorziet Ford 15 verschillende rijhulpsystemen. Zo is er een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, de semi-automatische Active Park Assist-parkeerhulp, verkeersbordherkenning, intelligente koplampverlichting, waarschuwing voor kruisend verkeer (Cross Traffic Alert), adaptieve snelheidsregelaar, snelheidsbegrenzer, dodehoekwaarschuwing, vermoeidheidswaarschuwing en rijstrookassistentie.
Multimedia
Ford biedt twee multimediasystemen aan, met een scherm van 6,5 of 8 duim. SYNC 3 beheert alle infotainmentsystemen, van navigatie over audio tot handenvrij telefoneren en smartphone-apps. Zie je het groots, dan is er ook een Bang&Olufsen-installatie met 10 speakers en een vermogen van 675 Watt!
Motoren
Er zijn heel wat benzinemotoren beschikbaar: een atmosferische 1.1 met 70 of 85 pk, en een 1.0 EcoBoost met 100, 125 of 140 pk. De 1.5 TDCi-dieselmotor heeft twee vermogensversies: 85 en 120 pk. Zoals het een goede Ford betaamt, krijgt de nieuwe Fiesta een nauwkeurig afgesteld chassis. Maar daar kunnen we na onze eerste tests meer over vertellen!